فنگ شویی اتاق خواب چیست؟ | قوانین و جدول فنگ شویی اتاق خواب

فنگ شویی اتاق خواب چیست؟ | قوانین و جدول فنگ شویی اتاق خواب

در اصول فنگ شویی اتاق خواب یکی از اصلی ترین اتاق ها در منزل می باشد. به دلیل اینکه اکثر افراد بخش زیادی از اوقات خود را در اتاق خواب سپری می کنند لازم است اتاق را متناسب با شخصیت و سلیقه خود چیدمان نمایند. همچنین افرادی که از اتاق خواب فقط برای استراحت استفاده می نمایند باید اتاقی با آرامش داشته باشند تا بعد از زمان استراحت انرژی های مثبت لازم را جهت شروع کارهای مختلف دریافت نمایند. در ادامه به برخی نکات در خصوص قوانین فنگ شویی اتاق خواب اشاره شده است.

فنگ شویی اتاق خواب چیست؟

فنگ شویی در حقیقت یک سیستم باستانی چینی از قوانین طبیعی است که قرار است جهت گیری فضایی مبلمان و دکوراسیون شما را در رابطه با جریان انرژی های مثبت تنظیم کند. فنگ شویی اتاق خواب در حقیقت رعایت برخی نکات و اصول مهم اما ساده است که با رعایت آن ها اتاق خواب علاوه بر حس آرامش و راحتی برای شما امنیت و سلامتی به همراه می آورد.فنگ شویی ممکن است از 5000 سال قبل وجود داشته باشد اما هنوز هم نکاتی کاربردی و مفید ارائه می دهد. در فنگ شویی به دلیل توازنی که در اتاق ایجاد می شود باعث داشتن زندگی شادتر و موفق تری می شود. در اصول فنگ شویی شما با رعایت نکات اصلی جلوی ورود انرژی های منفی را گرفته و انرژی های مثبت را جذب نمایید.

چیدمان اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

داشتن محیطی شلوغ و نا مرتب در اتاق خواب باعث ایجاد آشفتگی در ذهن شما می شود. امروزه در اتاق خواب ها از تخت خواب ، آینه، میز کنار تخت و لوازم دیگر استفاده می شود که با رعایت نکاتی ساده می توان آن ها را مطابق اصول فنگ شویی چیدمان کرد تا دکوراسیونی زیبا و ارزشمند داشته باشید.

چیدمان اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

جدول فنگ شویی اتاق خواب

برای فنگ شویی اتاق خواب جدولی طراحی شده است که در آن محل قرارگیری لوازم موجود در اتاق خواب مشخص شده است. به این نکته توجه نمایید که اتاق را همیشه تمیز و مرتب نگه دارید و از لوازم قدیمی و آسیب دیده استفاده نکنید. جدول فنگشویی دارای ۹ خانه است که هر خانه شامل یک عدد کوا با یک عنصر متفاوت می باشد. در ادامه به جهت قرار گیری فنگ شویی بر اساس جدول اشاره شده است.

جدول فنگ شویی اتاق خواب

عدد کوآ ۱ : جهت به سمت شمال که با خواص عنصر آب باید آن را تقویت کرد.

عدد کوآ ۲ : جهت به سمت جنوب غرب که با خواص عنصر خاک می باشد.

عدد کوآ ۳ : جهت به سمت شرق که با خواص عنصر چوب باید آن را تقویت کرد.

عدد کوآ ۴ : جهت به سمت جنوب شرق که با خواص عنصر چوب باید آن را تقویت کرد.

عدد کوآ ۶ : جهت به سمت شمال غرب که با خواص عنصر فلز باید آن را تقویت کرد.

عدد کوآ ۷ : جهت به سمت غرب که با خواص عنصر فلز باید آن را تقویت کرد.

عدد کوآ ۸ : جهت به سمت شمال شرق که با خواص عنصرخاک باید آن را تقویت کرد.

عدد کوآ ۹ : جهت به سمت جنوب که با خواص عنصر آتش باید آن را تقویت کرد.

 

قوانین فنگ شویی اتاق خواب

قوانین فنگ شویی به شما اطلاعات لازم در خصوص داشتن اتاق خوابی زیبا و با انرژی را می دهد. این قوانین شما را در مورد انتخاب سرویس خواب و اتاق خواب مناسب همچنین  نحوه چیدمان لوازم و اکسسوری ها همراهی می کند تا بتوانید قوانین فنگشویی را رعایت نمایید.

بهترین رنگ اتاق خواب در فنگ شویی

می دانید که رنگ های انتخابی شما نشان دهنده روحیات و علاقه مندی های شما هستند. اما در اتاق خواب بهتر است رنگ های دلخواه خود را ملایم تر انتخاب نمایید تا محیطی درخشان و آرام داشته باشید. طبق اصول فنگ شویی رنگ هایی است که به شما آرامش می دهند. رنگ اتاق خواب در فنگشویی رنگ های خنثی هستند مانند رنگ هایی که به پوست انسان نزدیک تر هستند مانند سفید، کرم و شکلاتی ملایم می توانند اتاق شما را آرام و درخشان جلوه دهند که از آن ها برای رنگ دیوارها، درب و سرویس خواب خود می توانید استفاده نمایید.

مقاله مرتبط : فنگ شویی چیست

رنگ اتاق خواب در فنگ شویی
فنگ شویی رنگ اتاق خواب

رنگ های پاستلی نوعی دیگر از رنگ ها هستند که به دلیل ملایم بودن به شدت برای اتاق خواب مناسب می باشند مانند رنگ پاستلی سبز و آبی که بسیار آرامش بخش و زیبا هستند.

اگر شما به رنگ های شاد و گرم علاقه مند هستید میتوانید برای لوازم اصلی و دیوار ها از رنگ های خنثی استفاده نمایید اما از اکسسوری ها مانند گلدان، تابلو کوچک، کوسن و لوازم دکوری مختلف در رنگ دلخواه خود به صورت محدود در دکوراسیون استفاده نمایید تا رنگبندی اتاق خواب شما یکنواخت و کسل کننده نشود.

فنگ شویی اتاق خواب با سرویس خواب

بیشتر بخوانید : دکوراسیون پنجره پذیرایی

همچنین از رنگهای شاد و آرام و رنگهایی که ایجاد انرژی می کنند برای فنگ شویی در اتاق خواب استفاده میشود. به عکس بالا توجه کنید. آیا این اتاق خواب دارای فنگ شویی هست؟ رنگ این اتاق خواب ترکیبی از قرمز و تخت خواب نیز قهوه ای رنگ است که نمادی از چوب و آتش در فنگشویی محسوب میشود. این اتاق خواب دارای انـــرژی بسـیاری است. اتاق خواب و سرویس خواب آن، تازگی، جنب و جوش و شادی را القا میکند. در این تصـویر حضور عناصر فنگ شویی مثل چوب و آتش و همچنین حضور خیره کننده گل در مرکز کانونی اتاق خواب و بر بالای تخت خواب، رنگارنگی روتختی ، تنوع رنگ و رنگ زمینه قهوه ای تخت خواب، همه اینها اشکالی از انرژی های حاضر در این اتاق خواب است. چوب در  اینجا در زیباترین پوشش سبز رنگ بیان شده است. حضور رنگ سفید به عنوان نمادی از عنصر فلز، احساس غرور را در این اتاق خواب بــوجود مـــی آورد.

تخت خواب در فنگ شویی

این عــکس به خوبی رنگهایی را نشان میدهد که بهترین فنــگشویی در یک اتاق خواب محسوب میشوند. احساس گرما از گیاهان زینتی، رشد و آرامش با تم خاکستری رنگ فرش، پارچه ای در اطراف تخــت خــواب و هارمونی آن با رنگ سقف این مقوله را القا میکند. همگی اینها باعث ایجاد تعادل خوبی با رنگهای موجود میباشد. حضور رنگ سبز گیاهان، آرامش و راحتی را به ارمغان می آورد. لمس فنگ شویی در این اتاق خواب، احساسی است که فقط با نگاه کردن به آن و تصور حضور شومینه در زمستان سرد ایجاد و احساس خواهد شد.

جهت تخت خواب در فنگ شويي

به این فنگ شویی در این تخت خواب با توجه به ترکیب صــندلی تاشو در کنار آن، ملحفه لوکس و رنگ صورتی توجه کنید. دکور اتاق خواب نرم و زنانه است. حضور گل کوچک در گلدان، فرش، پاتختی، هماهنگ با رنگ پرده، القایی از یک اتاق خواب پر انرژی است. حضور فنگ شویی، انرژی متعادل را به ارمغان می آورد. این موضوع در شکل ظـاهری و الگـوی ظریف و رنگ درمانی دیوار و همچنین جزییات دیگر میتوان متوجه شد. این انرژی، احساس راحتی و لذت بردن از این اتاق خواب را ایجاد میکند.

رنگ روتختی در فنگ شویی

 

این تخت خواب بینظیر در اتاق خواب نشانه ای از تعادل است. بازتاب قرینه ای، پایداری را نشان میدهد. رنگهای غنی شده و استفاده از چرم در تاج، خود نشان دیگری از این تعادل است. بهترین رنگهای فنگ شویی برای یک اتاق خواب رنگهای پوستی هستند. اصطلاح رنگهای پــوستی از یک طیف سفید تا شکلاتی عمیق ادامه دارد. آیا چیزی هست که بخواهیم به فنگ شویی این اتاق خواب اضافه کنیم؟ جواب قطعا بلــی است. افزودن پارچه با ظرافت و سلیقه زنانه، سبب ایجاد نرمی بیشتر و جریان زنانه تر در این اتاق خواهد شد. اضافه کردن عناصر تزیینی فنگ شویی آتش، عناصر قوی چوب و فلز، فنگشویی مـوجود در این اتاق خواب را متعادل میکند.

انتقال انــرژی مثبت در این اتاق خواب بوضوح نمایش داده شده است. احساس  انرژی موجود در این عکس، نشان از پاکی، روشنی است و تم نور طبیعی را بسیار پرانــرژی الــقا میکند. پوشــش و تـاج مناسب تخت خواب و قرار دادن عنصر نور بین تخت خواب و پنجره، همگی حس حفاظت را به انرژی آرام تخت خواب اضافه میکند. گلهای تازه بر خلاف باور عموم می تواند نمونه ای عالی از فنگ شویی در اتاق خواب باشد.

مقاله مرتبط : چگونه یک اتاق خواب رمانتیک و عاشقانه داشته باشیم؟

جهت تخت خواب در فنگ شويي

برای داشتن حس امنیت و کاهش استری در هنگام خواب بهتر است تخت را در موقعیتی قرار دهید که به تمام نقاط اتاق دید داشته باشید و اتاق در کنترل شما باشد. برای ایجاد چنین حالتی بهتر است تخت را به دور از درب اتاق به گونه ای که به ورودی درب دید داشته باشید قرار دهید.

تخت خواب در فنگ شویی

بهتر است تخت را در زیر پنجره قرار ندهید زیرا درب ها و پنجره ها از اصلی ترین راه ها برای رفت و آمد انرژی ها هستند که ممکن است خواب شما را مختل نمایند. پس بهتر است از پنجره ها دور باشید تا علاوه بر انرژی، سر و صدا و بادی که از پنجره ها به داخل اتاق می آید شما را مورد اذیت قرار ندهد. اما اگر فضای کافی برای قرار دادن تخت در اتاق وجود ندارد، پنجره را درزگیری کرده و از پرده ضخیم برای آن استفاده نمایید و تخت را در زیر آن قرار دهید.

فنگ شویی اتاق خواب

جهت تخت خواب در فنگ شويي مشخص شده نمی باشد و بر اساس نقاط مغناطیسی بررسی می شود اما بهتر است تخت خواب را طوری قرار دهید که در میانه اتاق قرار گیرد و به پنجره دید کامل داشته باشید و تاج تخت کاملا به دیوار چسبیده باشد.

طراحان دکوراسیون داخلی می‌گویند محل قرار گیری تخت خواب در اتاق خواب به اندازه و شکل پلان اتاق بستگی دارد. اگر پلان کف مربعی شکل است بهترین کار این است که تخت خواب را  در محور مرکزی اتاق قرار دهید. اما اگر پلان اتاق مستطیلی شکل باشد بهترین کار این است که اتاق را به چند بخش تقسیم کنید و برای مثال تخت خواب را در یک بخش و میز و صندلی را در بخش دیگر قرار دهید.

بهترین جهت خواب در فنگ شویی

جهت سر موقع خواب در فنگ شویی

بر اساس یکی از سنت‌های ژاپن می گویند می‌توان تخت خواب را در هر جهتی قرار داد، به شرط این ‌که سر رو به جهت شمال قرار نگیرد. بهتر است اگر شب ها خواب راحتی ندارید تخت را جا به جا نمایید تا بتوانید راحت بخوابید.


در بلاگ دکوچید بیشتر بخوانید: تزیین میز کنار تخت خواب


 الینا شپلوا یک طراح دکوراسیون داخلی است. او به نتایج مطالعات پزشکان روسی که در اکاترینبورگ صورت گرفته اشاره می‌کند. پزشکان جهت‌هایی را مورد مطالعه قرار دادند که در آن‌ها افراد راحت‌ترین خواب را داشتند. او می‌گوید: «ما یک تخت بزرگ در اختیار شرکت کنندگان گذاشتیم و به آن‌ها گفتیم به هر شکلی که دوست دارند می‌توانند بخوابند. معلوم شد وقتی افراد شدیدا خسته هستند رو  به شرق به خواب می‌روند. اما کسانی که با هیجان زیاد به رخت خواب می‌روند سر خود را رو به شمال قرار می‌دهند.

بهترین جهت خوابیدن در فنگ شویی

 

تاج تخت مقاوم

در اصول فنگ شویی، بهترین تاج های تختخواب، تاج های یکپارچه و محکم هستند و جنس آنها بهتر است از چوب یا چوب با روکش های پارچه باشد که علاوه بر داشتن ظاهری زیبا، از انرژی مثبت فنگشویی در اتاق خواب شما نیز محافظت می کند. هنگامی که به خواب می روید، بدنتان به مرحله بازیابی انرژی رفته و این کار را طی مراحل مختلفی انجام می دهد. بصورت ناخودآگاه، سر شما نیاز به پشتیبان، محافظت و حمایت مناسب دارد، مانند زمانی که پشت شما به هنگام نشستن طولانی مدت روی صندلی، نیاز به این حمایت دارد.

فنگ شویی اتاق خواب نوجوان

تاج تخت را به دیوار تکیه دهید

از نظر روان شناسی، خوابیدن در تختی که تاج آن به دیواری تکیه داده شده است، در شما حس پشتیبانی و امنیت ایجاد می کند و در نتیجه در آن خواب بدون اضطرابی خواهید داشت. پس از تخت تاج دار استفاده کنید و آن را به یکی از دیوارهای اتاق تکیه دهید.

جهت خوابیدن از نظر فنگ شویی

حذف قفسه های بزرگ و آویز های سنگین

خوابیدن در نزدیکی وسایل بزرگ و قفسه هایی که روی آن ها لوازم مختلف چیده شده است همچنین خوابیدن در زیر آویزهای سنگین باعث ایجاد حس اضطراب و نگرانی در حین خواب می شود و آرامش شما و فنگ شویی اتاق خواب را مختل می نماید. پس بهتر است برای حفظ سلامتی جسمی و ذهنی خود در هنگام خواب از این فضاها دور باشید.

فنگ شویی اتاق خواب و حذف قفسه ها

 

از عنصر آب و گیاهان در اتاق استفاده نکنید!

از نظر متخصصان فنگ شویی ، آب و گیاهان دارای رشد و انرژی فعال هستند که این موارد برای اتاق خواب که محل آرامش و سکون است مناسب نمی باشد. پس بهتر است از آکواریوم در این محیط استفاده نشود. اما وجود چند گلدان کوچک در یک گوشه باعث زیبایی و ایجاد حس سر زندگی در محیط می شود.

فنگشویی اتاق خواب با آبزیان

حذف قفسه های کتاب

برخی از افراد در اتاق خواب خود کتابخانه و قفسه های بزرگی از کتاب های جدید و قدیمی دارند. به گفته متخصصان فنگ شویی کتاب ها دارای انرژی فعال هستند و آرامشتان را برهم می زنند پس بهتر است محل قرارگیری کتابخانه را از اتاق دور کرده و تنها کتابی که مطالعه می کنید در اتاق خوابتان قرار دهید.

حذف قفسه های کتاب برای فنگ شویی اتاق

آینه ها

آینه عنصری است که از نظر فنگ شویی باید از اتاق خواب حذف شود. آینه به دلیل انعکاس نوری که دارد باعث پخش انرژی فعال و نور در اتاق می شود و موجب اختلال در هنگام خواب می شود. اما اگر فضایی دیگر برای قرار دادن آینه را ندارید میزآرایش و آینه خود را در رو به روی تخت قرار ندهید تا بازتاب نور به تخت خواب نباشد.

زیر تخت خود را خالی کنید

وجود لوازم مختلف و شلوغی در زیر تخت باعث برهم زدن سکون و آرامش می شود. لوازم زیر تخت شما در حالتی که شما در حال استراحت هستید روی شما تأثیر می گذارند. به عنوان مثال وجود کفش در زیر تخت باعث ایجاد حس حرکت کردن در شما می شود. همچنین وجود چمدان در زیر تخت باعث می شود انرژی های شما در حرکت قرارگیرند و هرگز احساس راحتی نکنید.

تخت خواب در فنگ شویی اتاق خواب

به این نکته توجه نمایید که اتاق خواب خود را به سرعت تمیز کرده و آن را پاکیزه  نگه دارید. تمامی فضاهای اتاق خواب حتی بالای پنجره ها، قاب عکس و تابلو ها، گچ بری ها و ... را گردگیری کرده و توجه نمایید هیچ تار عنکبوت و گرد وخاکی در اتاق باقی نماند. هر روز روی تخت خود را مرتب کرده و از آشفتگی و قرار دادن روی تخت خواب خودداری نمایید. حتی هرچند وقت یک بار تشک تخت را برگردانده و آن را جا به جا نمایید.

تمیز کردن تخت خواب

از قرار گرفتن پاها به سمت در اتاق خواب خودداری کنید

اگر پاهای شما به سمت در اتاق باشد، Qi با عجله از در وارد می شود و مستقیماً به تخت شما برخورد می کند و باعث ایجاد شب های بی قرار می شود. راه حل نسبتاً ساده است، فقط تخت را به موقعیتی منتقل کنید که در انطباق مستقیم با درب اتاق خواب نباشد.

استفاده از گیاهان کوچک

گیاهان تاثیر قابل توجهی بر انرژی اتاق خواب ندارند. آنها خنثی هستند. با این حال، اگر گیاهان را انتخاب کنید، آنها نباید پنجره را مسدود کنند. بخشی از فنگ شویی اتاق خوب این است که بتوانید چشم انداز را از پنجره خود مشاهده کنید.

عکس ها را به صورت منظم بچینید

عکس ها را در هر کجا که می خواهید قرار دهید. اما این کار را منظم انجام دهید. از آنجایی که بی نظمی بیش از حد بصری می‌تواند بر توانایی ما برای آرام کردن و استراحت تأثیر بگذارد، جوی پیشنهاد می‌کند فقط به چند عکس در یک چیدمان ساده بچسبیم و بقیه را برای اتاق نشیمن نگه داریم.

وسایل را بالای تخت قرار ندهید

پینترست تصاویری از اتاق خواب با دیوارهای گالری و قفسه های کتاب بالای تخت را به ما نشان می دهد. با این حال، این در فنگ شویی اتاق خواب توصیه نمی شود. این وضعیت جریان چی را مخدوش می کند. به زبان ساده، این به معنای اختلال در جریان انرژی خوب است، که می‌تواند بر توانایی شما برای داشتن یک خواب خوب شبانه تأثیر بگذارد.

فنگ شویی بالای تخت خواب

جای ساعت در فنگ شویی

مکان ایده آل برای قرار دادن ساعت روی دیوارهایی است که در شمال یا شمال شرقی ساختمان قرار دارند. اگر این دیوارها به هر دلیلی در دسترس نیستند، می توانید آنها را روی دیوار نزدیک به غرب قرار دهید، اما این تنها گزینه دوم است.

دلایل این امر

طبق جامعه فنگ شویی، وقتی ساعت ها در ضلع شمالی اتاق قرار می گیرند، ثروت و امنیت به ارمغان می آورند و زمانی که در سمت شمال شرقی قرار می گیرند، سلامتی را به ارمغان می آورند.

مکانی که می خواهید از آن دور شوید

اطمینان حاصل کنید که ساعت شما هرگز بالای دری که از آن وارد و از آن خارج می شوید آویزان نباشد، زیرا این کار ظاهر بدی را ایجاد می کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: