9 راه برای گرم کردن اتاق خواب در زمستان

9 راه برای گرم کردن اتاق خواب در زمستان

فصل زمستان از راه رسیده است. نگرانی بابت گرم کردن اتاق خواب و تخت خواب خود و بچه ها، یکی از مسائل مهم خانواده ها در این فصل است. استفاده از سیستم های گرمایشی با توجه به هزینه بالای آن، ممکن است مقرون به صرفه نباشد. بعضی وسایل گرمایشی نیز در هنگام شب و در داخل اتاق خواب، ممکن است خطرآفرین باشد و افراد مجبور شوند قبل از خواب آنها را خاموش کنند. این اتفاق باعث خواهد شد که در میانه شب، سرما به سراغ شما بیاید و احساس سرما کنید.

در این مقاله سعی شده است راهکارهایی برای گرم کردن اتاق خواب با کمترین هزینه را بیان کنیم. حال به بررسی این راهکارها خواهیم پرداخت.

گرفتن شکاف و درز درب و پنجره اتاق خواب

اگر پنجره های اتاق خواب دارای شکاف و یا درب اتاق خواب جایی است که باعث هدر رفتن گرما میشود باید در فصل زمستان مورد بازبینی قرار گیرد. شما میتوانید با استفاده از ابزارهایی مثل قرار دادن پارچه، استفاده از درز گیر، استفاده از پلاستیک برای بستن دریچه های کولر، تمامی شکاف ها و درز هایی که باعث برون رفت انرژی گرمایی میشود را مسدود نمایید. با این روش در گرم نگه داشتن اتاق خواب بسیار موفق خواهید بود. اینکار سبب کاهش مصرف انرژی خواهد شد و فضایی گرم را به ارمغان خواهد آورد.

گرم کردن اتاق خواب با گرفتن درزها

استفاده از تشک های مخصوص زمستان و ملحفه گرم

در فصل زمستان میتوانید از ملحفه های بافتنی و گرم استفاده کنید. استفاده از ملحفه های ضخیم و تیره باعث کاهش هدر رفت گرما و گرم ماندن ملحفه و تخت خواب خواهد شد. این ملحفه ها دیرتر گرما را از خود دفع میکنند. همچنین استفاده از تشک خواب های مناسب برای فصل زمستان که از موادی با حفظ گرمای تخت خواب و تشک همراه است، نیز میتوان استفاده کرد. 

ملحفه گرم

بیشتر بخوانید : چگونه عمر تشک خود را بیشتر کنیم؟

استفاده از فن های حرارتی

استفاده از فن ها و پنکه های حرارتی کم مصرف، یکی از راههای گرم کردن اتاق خواب میباشد. استفاده از این وسائل کم مصرف بسیار مقرون به صرفه بوده و با استفاده از این روش اتاق خواب گرمی را تجربه خواهید کرد.

فن های حرارتی برای گرم کردن اتاق خواب

استفاده از بخاری برقی قابل حمل

روش دیگر در گرم نگه داشتن اتاق خواب، استفاده از بخاری برقی است که قابلیت حمل را نیز دارا هستند. این گونه بخاری ها با مصرف کم، بازده خیلی خوبی داشته و محیط اتاق خواب و تخت خواب شما را گرم نگه میدارد. سعی کنید فاصله بخاری از تخت خواب و دیگر وسایل سرویس خواب را به صورت استاندارد رعایت کرده و از بخاری های برقی با قابلیت خاموش شدن اتوماتیک استفاده کنید. در اینصورت دیگر نگرانی بابت خطرهای احتمالی نخواهید داشت.

بخاری برقی

پوشیدن جوراب و کلاه بافتنی

استفاده از جوراب های بافتنی و گرم و همچنین کلاه بافتنی باعث حفظ گرمای بدن و در نتیجه خواب راحت خواهد شد. گرم نگه داشتن سر در هنگام شب باعث داشتن خواب خوب و عمیق خواهد شد. استفاده از کلاه های بلند از گذشته در بسیاری از کشورها باب بوده است و افراد برای خواب از اینگونه کلاه ها استفاده میکرده اند.

پوشیدن جوراب و کلاه بافتنی

جابجایی تخت خواب از زیر پنجره

یکی دیگر از راه های گرم کردن اتاق خواب و تخت خواب، جابجایی تخت خواب از زیر پنجره به قسمت های دیگر اتاق خواب است. با این روش میتوان از شدت سرمای تخت خواب کم کرد و بستر گرمتری برای خواب ایجاد نمود. البته استفاده از پنجره های دو جداره خود نیز از عوامل کاهش اتلاف انرژی میباشد. انتقال و جابجایی سرویس خواب و تخت خواب در فصول مختلف علاوه بر تغییر در چیدمان به فراهم سازی اتاق خواب گرم کمک شایانی خواهد کرد.

قرار دادن یک قالی و یا کف پوش ضخیم

استفاده از کف پوش های مختلف برای گرم کردن اتاق خواب روش بسیار موثری است. استفاده از قالی و یا قالیچه و همچنین بافته های سنتی در کف اتاق خواب باعث میشود تا کف پاها حداقل برخورد با زمین و جاهای سرد را داشته باشد و این خود باعث ایجاد فضایی گرم و اتاق خوابی آماده برای فصل زمستان خواهد بود.

گرم کردن اتاق خواب با فرش

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید تشک تخت خواب 

استفاده از پرده های ضخیم و یا پوشش روی پنجره

استفاده از پرده های ضخیم بر روی پنجره علاوه بر عدم نفوذ نور و ایجاد تاریکی برای یک خواب راحت در شب، باعث بوجود آمدن فضایی گرم و ممانعت از هجوم سرما به داخل اتاق خواب خواهد شد. در اینصورت میتوانید با خیال راحت یک خواب خوب را در فضایی گرم تجربه کنید. عایق بوجود آمده توسط پرده های ضخیم مانع از برون رفت گرما در محیط اتاق خواب خواهد شد. سعی کنید پرده ها را از رنگهای شاد استفاده کنید تا از افسردگی های زمستان در امان باشید.

پرده های ضخیم برای پنجره اتاق خواب

بیشتر بخوانید : بهترین رنگ برای روتختی از نظر روانشناسی

استفاده از کیسه آب گرم

استفاده از کیسه آبگرم از قدیم مرسوم بوده است. شما نیز میتوانید با قرار دادن یک کیسه آبگرم و بغل کردن آن در تخت خواب، احساس گرمای خوبی بدست آورید. البته وجود تشک های مخصوص که دارای حرارت هستند و یا دارای پدهای حرارتی در داخل خود هستند نیز بسیار پرکاربرد است. انتخاب نهایی با شما خواهد بود. برای داشتن یک اتاق خواب گرم در زمستان، رعایت تمامی موارد گفته شده باعث ایجاد این فضای ایده آل و جلوگیری از بیماری و داشتن استراحت کامل خواهد شد. سعی کنید اتاق خواب شما بیش از حد نیز گرم نشود تا پس از خروج از اتاق خواب، این نوسان آب و هوایی سبب بیماری و سرما خوردگی نشود.

امید است این مقاله در جهت معرفی اتاق خواب و تخت خواب گرم برای زمستان به شما کمک کرده باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: