اندازه و ابعاد تخت دو نفره و یک نفره | اهمیت اندازه تخت خواب

اندازه و ابعاد تخت دو نفره و یک نفره | اهمیت اندازه تخت خواب

سرویس خواب و تخت خواب یکی از اجزاء مهم اتاق خواب به شمار می آید که در هنگام خرید تخت و اجزاء آن نکات زیادی مانند طرح، رنگ، مواد اولیه، کیفیت تولید و ... حائز اهمیت است. امروزه با توجه به متراژ کم و فضای محدود در منازل و اتاق خواب ها انتخاب تخت خواب با ابعاد استاندارد بسیار مهم می باشد. ابعاد استاندارد تخت خواب بسته به سایز و طرح تخت متفاوت است.

ابعاد تخت
ابعاد تخت نوجوان

بنابراین انتخاب تخت خوابی که هم زیبا، راحت و مناسب باشد و استاندارد هم باشد بسیار مهم است. موارد بسیاری مانند پایه تخت، تاج تخت، قید های کناری تخت و ... در ابعاد و سایز نهایی تخت تأثیر گذار است اما تخت خواب ها دارای ابعاد استانداردی هستند که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

اندازه استاندارد تخت خواب

تخت خواب ها دارای ابعاد متفاوتی هستند. ابعاد استاندارد تخت به صورتیکه انتخاب شده است تا برای همه مناسب و استاندارد باشد. تخت خواب ها بر اساس تعداد افرادی که از تخت استفاده می کنند، فضای اتاق خواب، وزن و قد افراد دارای سایز و ابعاد مختلف می باشد که از لحاظ طول،عرض و ارتفاع مشخص می شود.

اندازه استاندارد تخت خواب ها اصولا به صورت یک نفره، یک و نیم نفره و دو نفره می باشد اما تخت خواب ها در عرض های متنوعی تولید می شوند. طول تخت خواب ها به دلیل اینکه قد افراد متفاوت است اصولا در ابعاد 2 متر طراحی می شود که با تغییر عرض، تخت برای تمامی افراد مناسب می شود.

ابعاد تخت خواب ها بسته به افرادی که میخواهند از آن استفاده کنند متفاوت است. ابعاد تخت یک نفره ( عرض 90)، ابعاد تخت یک و نیم نفره (عرض 120) و ابعاد تخت دو نفره ( عرض 160) هستند اما برخی به دلیل نیاز به فضای بیشتر برای خوابی راحت تخت خواب هایی با عرض های مختلف مانند عرض 140 و 180 سفارش می دهند. انتخاب یک تخت با ابعاد استاندارد، باعث ایجاد تناسب در دکوراسیون اتاق خواب و زیبایی آن می شود و باید مناسب سن و چیدمان اتاق انتخاب شود.

جدول کلی ابعاد استاندارد انواع تخت خواب

 

نام تخت خواب عرض (cm)        طول (cm)
تخت خواب کودکان        60     140
تخت خواب یک نفره        90     200
تخت خواب یک و نیم نفره       120     200
تخت خواب دو نفره       140     200
تخت خواب دو نفره       160     200
تخت خواب دو نفره       180    200

 

ارتفاع استاندارد تخت خواب  

ارتفاع تخت خواب در مدل ها و طرح های مختلف تاثیرگذار است. تخت خواب هایی با ارتفاع کم برای دکوراسیون های مدرن و ساده کاربرد دارند ولی تخت هایی با ارتفاع بیشتر به عنوان تخت های سنتی تر و قدیمی هستند. تاج تخت خواب ها دارای ارتفاع متفاوتی هستند که بسته به مدل و انتخاب شما متفاوت است و در دکوراسیون و زیبایی اتاق خواب شما بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید : تخت خواب پسرانه اسپرت

ارتفاع اصلی تخت خواب که هنگام نشستن و برخواستن از روی تخت از اهمیت خاصی برخوردار است از کف تخت تا بالای تشک محاسبه می شود. بهترین زاویه‌ای که هنگام نشستن روی تخت باید بین زانو و ران ایجاد شود ۹۰ درجه است به طوری که کف پاها در تماس کامل با کف زمین باشد و زانوها قائم بر بدن باشند. در صورتیکه حین نشستن روی تخت پاها و زانوها جمع شود حین برخواستن باعث آسیب به بدن می شود.

ارتفاع استاندارد تخت خواب یک نفره

با توجه به مدل های متنوع امروز برخی تخت خواب ها دارای باکس کشودار و کمد در زیر خود می باشند که باعث افزایش ارتفاع تخت خواب می شود. ارتفاع استاندارد تخت خواب با تشک حدود 35  تا 40 سانتی متر می باشد که در برخی تخت خواب ها با توجه به مدل طراحی شده ارتفاع متفاوت است.  ارتفاع تخت خواب به دلیل نشستن و برخواستن از روی تخت باید استاندارد باشد تا به کمر و زانوها آسیبی وارد نشود.

اندازه و ابعاد استاندارد تخت یک نفره

ابعاد تخت خواب یک نفره کاملا استاندارد می باشد که دارای عرض 90 سانتی متر و طول 200 سانتی متر می باشد که برای استفاده یک فرد مناسب است. تخت خواب یک نفره برای جوانان و نوجوانان مناسب است که می توان نسبت به جثه آن ها تخت دلخواهشان را سفارش دهید.

 

تخت های یک نفره برای نوجوانان، جوانان و کودکان در مدل های متنوع طراحی شده است. کیفیت و استاندارد بودن تخت کودک از اهمیت بالایی برخوردار است تا برای کودک شما مناسب باشد و با رعایت استاندارد ها خطری او را تهدید نکند. ابعاد تخت کودک متفاوت می باشد اما برای کودکان یک روزه تا 4 سال می توان از تخت با عرض 60سانتی متر و طول 140 سانتی متر استفاده نمود. اما بسته به سلیقه و فضای اتاق کودکتان می توانید از ابعاد دیگر هم انتخاب نمایید.

ابعاد تخت کودک
ابعاد استاندارد تخت کودک

ابعاد تخت خواب نوجوان هم مانند تخت یک نفره می باشد. تخت خواب نوجوان هم در عرض 70 و هم در عرض 90 تولید می شود که بسته به جثه و نیازتان می توانید آن را انتخاب نمایید تا مناسب فرزندتان باشد. همچنین بسته به قد کودک و نوجوان طول تخت خواب باید 20 سانتی متر بلند از قد او باشد.

ابعاد تخت نوجوان

بیشتر بخوانید : تخت خواب چوبی بهتره یا فلزی

اندازه و ابعاد تخت یک و نیم نفره

تخت خواب یک ونیم نفره برای افرادی مناسب است که جثه بزرگتری دارند و در هنگام خواب برای داشتن خوابی راحت نسبت به تخت یک نفره به فضای بیشتری نیاز دارند. اندازه استاندارد تخت خواب یک و نیم نفره به صورتی است که دارای عرض 120 سانتی متر می باشد و طول آن 200 سانتی مترمی باشد.

ابعاد تخت یک و نیم نفره
ابعاد تخت یک و نیم نفره چوبی

 

اندازه و ابعاد تخت دو نفره

ابعاد تخت دو نفره تخت خواب های دو نفره در مدل های مختلف تولید می شوند که بسته به جثه و نیاز افراد مختلف تولید شده و می توان آن ها را سفارش داد. تخت خواب های دو نفره در عرض های 160،140 و 180 تولید می شود. اندازه استاندارد تخت دو نفره، عرض 160 می باشد که برخی افراد به دلیل داشتن اتاق خواب های کوچک از تخت خواب های عرض 140 انتخاب می نمایند و برخی افراد به دلیل داشتن جثه بزرگتر و نیاز به تخت دو نفره با عرض بیشتر تخت خواب دو نفره با عرض 180 را انتخاب می نمایند. طول تخت خواب های دو نفره به صورت استاندارد 200 سانتی متر می باشد.

ابعاد تخت دونفره
اندازه تخت دونفره
ابعاد تخت دو نفره
سایز تخت دو نفره
اندازه استاندارد تخت دو نفره
طول و عرض تخت دو نفره

انتخاب تخت مناسب با توجه به دکوراسیون اتاق خواب  

در اتاق خواب های مختلف با توجه به سلیقه، رنگبندی و فضای اتاق خواب  باید تخت خواب مناسب را انتخاب نمود تا دکوراسیون زیبا و استانداری داشته باشید. تخت خوای یک نفره برای اتاق دختران و پسران نوجوان و جوان و تخت خواب های دو نفره برای اتاق زوجین ایده آل است.

تخت مناسب دکوراسیون

در اتاق خواب جوانان و نوجوانان و خانواده هایی که دو فرزند دارند می توان از تخت خواب های دو طبقه استفاده نمود تا اتاق خواب آن ها کاملاً متناسب با روحیه و سلیقه آن ها باشد و فضای بیشتری برای چیدمان دیگر مانند میزتحریر، کتابخانه و ... در اتاق وجود داشته باشد.

ارتفاع تخت دو طبقه

اندازه استاندارد تخت دو طبقه در مدل یک نفره شامل عرض 90 و طول 180 می باشد. اما ارتفاع تخت های دو طبقه از اهمیت خاصی برخوردار است تا کاملا استاندارد و مقاوم باشد. ارتفاع کلی تخت خواب دو طبقه بین 152 تا 221 سانتی متر می باشد. ارتفاع تا بالای تشک تخت پایینی 41 تا 61 سانتی متر و ارتفاع از بالای تشک تخت پایین تا بالای تشک تخت بالایی 76 تا 114 سانتی متر می باشد. با توجه به اینکه تخت خواب دو طبقه طبق سلیقه و ابعاد مورد نظر شما طراحی می شود بسته به اتاق خوابتان می توانید آن را تغییر دهید.

ابعاد تخت دو طبقه

برخی افراد به دلیل کمبود فضا و کوچک بودن اتاق خواب، تخت خواب تاشو را انتخاب می نمایند. تخت تاشو دو نفره در عرض 160 سانتی متر و طول 200 سانتی متر تولید می شود. تخت تاشو دارای فریمی با ابعاد استاندارد می باشد که در صورت بسته بودن تخت، تشک کاملا درون آن قرار گیرد.

ابعاد تخت تاشو
اندازه تخت تاشو
این مطلب را به اشتراک بگذارید: