راهنمای خرید تشک تخت خواب | نکات طلایی انتخاب تشک

راهنمای خرید تشک تخت خواب | نکات طلایی انتخاب تشک

بعد از انتخاب سرویس خواب زیبا و مناسب اتاق خواب خود باید تشکی با ویژگی هایی استاندارد داشته باشید تا علاوه بر خوابی راحت و رفع خستگی به بدنتان آسیبی وارد نشود. عواملی مانند تغییرات فرم بدن مانند افزایش وزن، افزایش سن، خرابی تشک و ... می توانند نشان دهنده نیاز شما به خرید یک تشک جدید و استاندارد باشند. با ادامه مطلب راهنمای خرید تشک همراه باشید تا با تمام نکات خرید تشک آشنا شوید.

راهنمای انتخاب تشک استاندارد

راهنمای خرید تشک مناسب برای خواب راحت

محقـقان دانشگاه ایالت اوکـــلاهما، روی 59 نفر از افرادی که ظاهرا ســالم و تنــدرست بودند، تحقیقی انجام دادند. آنها تخت خواب این افراد را که دست کم مربوط به 5 سال پیش بود را با تخت خواب جـدید که تشک آنها استحکام متوسطی داشت و شامل فوم و فنر بود، تعویض کردند. بعد از 28 شب، شرکت کنندگان مورد مطالعه گفتند که روی تخت خواب های جدید خواب بهتر و راحتی داشته اند. درد های کمر در قسـمت شانه و کتف آنها نیز کاهش یافته بود. در مطـــالعات دیگر، محقــقان با استفاده از الگوهای اندازه گیری، چگونگی توزیع حداکثر فشار وزن را بر روی تشـک خـواب اندازه گیری کردند. محققان این آزمایش را بر روی داوطلبانی انجام دادند که بطور طاقــباز ( پشت آنها روی تشک) می خوابیدند. سپس درجه انحراف ستون فقرات را که بوسیله تشک خواب ایجاد شده بود، اندازه گیری کردند. محقــقان دریافتند، ویژگی طراحی تشک خواب باعث کاهش انحراف ســـتون فقرات و بســـط فشار کلی بدن به صورت یکـنواخت در کل تشک خواب خواهد شد. محققان همچنین دریافتند، بین حداکثر فشار تماس تشک خواب با اعضای بدن مثل آرنج، کتف، ران و... و احساس آرامش درونی (ذهنی) ارتباط نزدیکی دارد. به نظر میرسد که امتیازات ذهنی و راحتی در خواب، تـابع مجموعه ای از عوامل است که به فشار آوردن تشک خواب بر روی اعضای بدن بستگی دارد. 

مقاله مرتبط : ارتفاع تشک تخت

بدن درد برای خوابیدن روی تشک غیر استاندارد

محققان کره جنوبی به جوابهای دیگری نیز رسیدند. آنها انحـــنای ستون فقرات و فـشاری که تشک های مختلف روی شرکت کنندگان ایجاد می کند را بررسی کردند. محققان دریافتند که شــرکت کنندگان، تشک خواب هایی را ترجیح میدهند که شکل انحنای ستون فقرات آنها هنگام دراز کشیدن مشابه زمانی است که آنها در حالت ایستاده قرار دارند. محققان کره ای همچنین حداکثر فشار را نسبت به وضعیت های مختلف بدن بررسی کردند. آنها دریافتند هنگامی که شرکت کنندگان روی تشک هایی که از نظر انحنای ستون فقرات و توزیع فشار که برای آنها راحت تلقی میشد، می خوابیدند، بازدهی خوابشان بیشتر میشد. همچنین درصــد بیشتری از خواب عمیق را تجربه میکردند. در یک نظـــرسنجی از جراحان ارتوپد، 95% از آنها معتقد بودن که تشک های نرم نقش بسزایی در کمر درد دارند و توصیه 76% از آنها استفاده از تشک خواب سفت بود.

اصول انتخاب تشک برای جلوگیری از کمر درد

محققان موسسه بیومکانیک در والینا اسپانیا نیز سفتی تشک خواب را تایید میکنند. آنها به موضوع سفتی و فشار متوسط که با راحتی کــامل و کاهش سختی در غلت زدن همراه بود، پی بردند. در نهایت افرادی را پیدا کردند که شاخــص تـوده بدنی بالایی(چاق) داشتند و این افراد حساسیت بیشتری به تغییرات در سفتی تشک خواب داشتند. بعد از این کشف نتیجه گرفتند که سختی تشک را بهتر کنند. بیمارانی که از تشک خواب هایی با سختی متوسط استفاده کرده بودند، نسبت به بیمارانی که از تشک های سفت استفاده کرده بودند از لحاظ درد در رختـــخواب، افزایش درد و ناتوانی، نتایج بهتری دریافت کرده بودند. با قرار دادن این یافته ها در کنار هم به این نتیجه رسیدند که تشک هایی که باعث انحراف کمتر در ستون فقرات بیماران میشود و همچنین توزیع وزن یکنواختی دارند، با ضخامت و سفتی متوسط تولید شده اند.

مقاله مرتبط : چگونه عمر تشک خود را بیشتر کنیم؟ 

در شرایط عملی ما می توانیم برای یک تشک خواب، فــوم چگالی بالا را بدست بیاوریم. هرچه تراکم فوم بالاتر باشد، بهتر است. برای انتخاب تشـک خواب، توصیه میشود بر روی آن خـوابیده و وضعیت های مختلف را بررسی نمایید. با توجه به سلامتی افراد، تشک های آبی و بادی توصیه نمیشود. در ادامه مطلب راهنمای خرید تشک نکات مهم را بررسی می کنیم.

برای انتخاب تشک به چه نکاتی توجه کنیم

در ابتدا بهتر است شما تخت خواب مناسب با نیاز و فضای اتاق خوابتان را انتخا نمایید تا بتوانید تشک با ابعاد و ویژگی های درست را خریداری نمایید. با توجه به نکاتی ساده اما کاربردی می توانید تشک متناسب و استاندارد تخت خواب خود را انتخاب نمایید. اگر شما دچار کمر درد و دردهای مفصلی هستید پس در هنگام خرید تشک باید به بهبود سلامتی بدن خود توجه نمایید تا آسیبی به شما وارد نشود.

راهنمای انتخاب تشک استاندارد
برای انتخاب تشک به چه نکاتی توجه کنیم

 

• راهنمای خرید تشک یک نفره و دو نفره

انتخاب تشک با سایز مناسب تخت خواب اولین نکته مهم در خرید تشک تخت خواب است. تشک ها در سایز های متنوع از جمله تشک یک نفره، دو نفره، یک و نیم نفره، تشک نوجوان و ... تولید می شوند که تمامی افراد در رده های سنی مختلف بتوانند تشک مناسب خود را انتخاب نمایند. پس بهتر است بعد از انتخاب و خرید تخت خواب دلخواه خود اقدام به خرید تشک نمایید تا بتوانید تشک در سایز و ابعاد مناسب تخت خوابتان را خریداری نمایید.

 

مدل های مختلف تشک کدامند؟

امروزه با توجه به نیاز مختلف افراد به تشک مناسب خود، تشک تخت خواب ها را در مدل های متنوع تولید می کنند که برای هر فرد با توجه به نیاز آن عملکرد بهتری داشته باشد. در ادامه به انواع تشک های تولید شده و ویژگی های آن ها اشاره شده است.

راهنمای خرید تشک تخت

تشک فنری متصل:

 این مدل تشک از زمان های قدیم تا به امروز در حال تولید می باشد. در تولید بدنه این مدل از تشک ها از فنر استفاده می شود به همین دلیل کاملا انعطاف پذیر هستند و به همین دلیل بسیار نرم بوده و آن را به عنوان تشک طبی می شناسند. این تشک برای کودکان و افرادی که مشکلات مفصلی ندارند بسیار خوشایند است. اما این تشک ها ممکن است معایبی هم داشته باشند. در این تشک ها به دلیل قرار گرفتن فنر در تمامی سطح تشک با گذشت زمان بین فنر ها اصطکاک ایجاد می شود و باعث تولید صداهای آزار دهنده می شود.

تشک فنری متصل

همچنین یکی دیگر از معایب این تشک ها این است که به دلیل متصل بودن تمامی فنر ها به یکدیگر وزن شخص روی تمام سطح تشک پخش می شود که در تخت خواب های دو نفره در هنگام جا به جایی یک شخص، شخص دیگر دچار مشکل می شود. همچنین به این نکته توجه نمایید که به دلیل نرم بودن تشک های فنری ممکن است ستون فقرات و بدن شما در هنگام خواب فرم مناسب و استاندارد را نداشته باشند و با گذشت زمان باعث ایجاد بیماری در شما شود.

انتخاب شک با فنر متصل

 

تشک فنری منفصل (پاکت اسپرینگ) :

 همانطور که به معایب تشک های فنری متصل اشاره شد برای جبران آن معایب تشک هایی با فنر های منفصل و جدا از یکدیگر طراحی شد تا فنر ها درون پاکت هایی به صورت مجزا قرار بگیرند و سطح تشک را پوشش دهند. در نتیجه این جداسازی باعث شد اصطکاک بین فنر ها کمتر شده و از تولید صدا و قرار گیری نامناسب ستون فقرات در هنگام خواب جلوگیری شود. همچنین برای تخت خواب های دو نفره به جهت کاهش ارتعاشات در هنگام جا به جایی پیشنهاد می شود از تشک خواب هایی با فنر های منفصل استفاده شود.

تشک فنری منفصل
فنر پاکتی

نکته مهم دیگر در این مدل تشک ها این است که به دلیل فاصله بین فنر ها جریان هوا در لایه های زیرین بیشتر است و باعث می شود این تشک ها از خاصیت طبی، آنتی باکتریال و ضد حساسیت بودن برخوردار باشند.

راهنمای خرید تشک فنری منفصل

تشک مموری فوم:

در تولید این تشک ها از مموری فوم استفاده میشود که متناسب با حرارت و فشار وارد شده بر آن تغییر شکل می دهد و تشک شما در هنگام خواب متناسب با وزن ، شکل عضلات و حرارت بدن شما کاملا فرم بدن شما را می گیرد. در تشک مموری فوم میزان فشار وارد شده به قسمت‌های مختلف بدن متفاوت است که این ویژگی موجب خون‌ رسانی بهتر به اندام‌ها، پشتیبانی کامل کمر و ستون مهره‌ها و جلوگیری از دردهای عضلانی می‌شود. همچنین در تشک های دو نفره مموری فوم انرژی و ارتجاعات ناشی از جا به جایی افراد در سطح تشک پخش نمی شود.

تشک با فوم استاندارد
انتخاب تشک دو نفره مموری فوم

تشک آبی:

در تشک آبی علاوه بر فوم و سایر الیاف از آب نیز استفاده شده که می‌توان دمای آن را به صورت دلخواه تغییر داد. به همین دلیل تشک آبی یک گزینه ایده‌آل و مناسب برای افرادی است که از کمردرد و گرفتگی عضلات رنج می‌برند. همچنین شما میتوانید در فصول گرم سال دمای تشک را کاهش دهید و در هنگام خواب از تشک خنک خود لذت ببرید.

راهنمای خرید تشک تخت خواب آبی
تشک آبی

• راهنمای خرید تشک ابعاد استاندارد تشک

تشک ها با توجه به رده های سنی مختلف مانند کودک، نوجوان و بزرگسال دارای ابعاد و سایز های استاندارد می باشند. متناسب با نیاز شما الاف داخلی، فنر ها و اتصالات تشک ها متفاوت است. در هنگام خرید تشک توجه نمایید که از سایز دقیق تخت خود مطلع باشید تا تشک کاملا روی تخت قرار بگیرد. به هیچ عنوان از تشک های بزرگسالان برای کودکان و نوجوانان استفاده نشود. تشک کودکان متناسب با اسکلت بندی و فیزیک بدن کودکان تولید می شود پس از اهمیت خاصی برخوردار است تا به ستون فقرات کودک آسیبی وارد نشود.

انتخاب تشک در سایز استاندارد
ابعاد استاندارد تشک
ابعاد استاندارد تشک

 

• نرمی یا سختی تشک

یک نکته بسیار مهم دیگر در راهنمای خرید تشک سختی یا نرمی تشک است. برای برخی افراد استراحت روی تشک نرم و برخی روی تشک های سخت خوشایند است. اما نکته مهم تضمین سلامتی شما در هنگام خواب است. د رهنگام خواب برخی مناطق بدن مانند کتف ، شانه، باسن و سر شما نیرو و وزن بدنی شما را به تشک وارد می کنند. میزان نرمی و سختی تشک شما باید به گونه ای باشد که این مناطق از بدن شما در هنگام خواب در وضعیت صحیح خود قرار گیرند تا دچار آسیب نشوند. همچنین مناطقی از بدن مانند کمر، ساق پا و ران پا هستند که به طور طبیعی دارای انحنا می باشند و خوابیدن روی یک تشک سخت باعث می شود این مناطق از حالت طبیعی خارج شده و به مرور زمان باعث درد های عضلانی شود. در نتیجه نرمی و سختی تشک باید به گونه ای باشد که این نیرو های وارده از بدن و فرم بدنی شما را حفظ و کنترل کند.  

تشک نرم یا سخت ؟
تشک های نرم و سخت

• تشک ایرانی بهتر است یا خارجی

امروزه با توجه به افزایش تقاضا در ایران شرکت هایی مطمئن همچون برند رویا تشک هایی با رعایت اصول و استاندارد های جهانی تولید می کنند که با نمونه های خارجی خود کاملا در رقابت هستند. این تشک ها علاوه بر قیمت های مناسبی که دارند دارای خدمات پس از فروش هستند که شما می توانید با خیالی آسوده تشک مد نظر خود را خریداری نمایید.

جهت خرید تشک رویا با قیمت مقطوع در سایت دکوچید کلیک کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: