دکوراسیون کتابخانه منزل و اصول چیدمان کتاب ها

دکوراسیون کتابخانه منزل و اصول چیدمان کتاب ها

در گذشته اهمیت مطالعه کتاب به حدی زیاد بود که اغلب خانواده‌ها یک کتابخانه شخصی در اتاق یا حتی فضای پذیرایی منزل خود داشتند. متاسفانه امروزه با گسترش دنیای دیجیتال، تمایل به مطالعه کتاب کاهش پیدا کرده است و اگر کسی به فکر دکوراسیون کتابخانه منزل خود باشد، بیشتر به جنبه تزئیناتی بودن آن فکر می‌کند.
به‌همین‌دلیل، در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم با اشاره به ایده‌های عالی برای دکور کتابخانه منزل، باعث ایجاد تحول کوچکی در این زمینه شویم و به شما کمک کنیم تا دوباره با کتاب‌های خود آشتی کنید!
به عنوان مثال، یکی از ایده‌هایی که اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده است، نصب کتابخانه در اتاق خواب است. زیرا اگرچه اتاق خواب جای مناسبی برای استراحت کردن و پایان دادن به خستگی روزانه است، اما تجربه نشان داده است که مطالعه قبل از خواب به افزایش آرامش روان و بهبود کیفیت خواب کمک زیادی می‌کند. با توجه به اینکه در اغلب موارد اتاق خواب یک محیط آرام و بی‌سر و صدایی است. 
پس برای دکوراسیون کتابخانه منزل هیچ‌چیز غیرممکن نیست. آنچه که اهمیت دارد این است که شما به هر روشی به‌دنبال سر و سامان دادن به کتاب‌های خود در منزل باشید. به‌خصوص اگر به‌دلیل کوچک بودن فضا، یک اتاق کار جداگانه نداشته باشید.

دکور کتابخانه منزل


 

بهترین جای کتابخانه در دکوراسیون داخلی منزل

شما زمانی می‌توانید ادعا کنید که بهترین دکوراسیون کتابخانه منزل را دارید که به نکات زیر در طراحی آن توجه کرده باشید.

مدل طراحی کتابخانه

از نظر طراحان داخلی، قبل از انتخاب مدل کتابخانه باید به فضایی که قرار است در آن نصب شود توجه کنید. زیرا اگر سبک حاکم بر آن فضا مدرن یا نئوکلاسیک باشد، واقعا وجود یک کتابخانه چوبی با نقش و نگارهای کلاسیک عاقلانه نیست. 

بهتر است در این شرایط به فکر طراحی یک دکور کتابخانه منزل با ظاهری ساده و رنگ روشن باشید و حتی به‌جای چوب از فلز برای ساخت آن استفاده کنید. جالب است بدانید که به‌دلیل فاصله گرفتن اغلب خانواده‌ها از طراحی پیچیده و قدیمی سبک کلاسیک، اخیرا کتابخانه‌های چندضلعی با ظاهر فانتزی و ساده خود طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و گزینه مناسبی برای دکوراسیون کتابخانه منزل به‌خصوص برای فضای اتاق محسوب می‌شوند.

بهترین جای کتابخانه دردکوراسیون منزل

امنیت کتابخانه و میزان فضای لازم برای طراحی آن


اگر حجم کتاب‌های شما زیاد است و تمایل دارید برای دکوراسیون کتابخانه منزل به‌سراغ اتاق خواب خود بروید، بهتر است از این کار منصرف شوید و روی دکوراسیون کتابخانه در پذیرایی سرمایه‌گذاری کنید. زیرا شلوغ شدن بیش‌ازحد اتاق خواب می‌تواند روی کاهش کیفیت خواب شما تاثیر بگذارد. از طرفی، معمولا اغلب کتابخانه‌های ثابت بالای سرویس خواب نصب می‌شوند و در این شرایط، خطر ریزش حجم زیادی کتاب در هنگام زلزله وجود دارد.
اگرچه امروزه طراحی کتابخانه‌های روباز رایج شده است، اما بهتر است بدانید که این نوع کتابخانه‌ها برخلاف کتابخانه‌های قدیمی محافظ خوبی برای کتاب‌ها در مقابل گر د‌و غبار یا سایر عوامل محیطی نیستند. توجه به این نکته در دکوراسیون کتابخانه منزل، کمک زیادی به افزایش طول عمر کتاب‌ها می‌کند.

وجود میز تحریر و نورپردازی مناسب در کنار کتابخانه


اغلب ما عادت داریم که به‌محض دیدن یک کتاب جالب، در نزدیک‌ترین فاصله به کتابخانه مطالعه آن را شروع کنیم. به‌همین‌دلیل، اخیرا طراحان داخلی روی نصب یک میز تحریر در زیر کتابخانه دیواری موجود در اتاق خواب یا اتاق نوجوان تاکید زیادی دارند. این کار به صرفه‌جویی در استفاده از فضا نیز کمک زیادی می‌کند.
مسئله دیگر، کیفیت نورپردازی برای مطالعه کتاب است. سعی کنید برای بهبود نور ورودی به فضای مطالعه، علاوه‌بر لامپ اصلی یک چراغ مطالعه، لامپ سقفی یا آباژور نیز در کنار کتابخانه قرار دهید.

دکوراسیون میز تحریر کتابخانه دار

امکان جابه‌جایی کتابخانه


اگر مستاجر هستید یا احتمال می‌دهید برای مدت زیادی در این خانه نمی‌مانید، بهتر است قبل از اجرای دکوراسیون کتابخانه منزل به فکر طراحی یک کتابخانه خانگی قابل حمل باشید. البته نمی‌توان انکار کرد که کتابخانه های ثابت، پذیرای حجم بیشتری از کتاب‌ها هستند.
 

دکوراسیون کتابخانه در اتاق خواب

ازآنجایی‌که امروزه سرویس خواب شامل تخت خواب، پاف، میز پاتختی، میز آرایش و غیره است، ممکن است این ابهام در ذهن شما شکل بگیرد که آیا واقعا در اتاق خواب فضایی برای نصب دکور کتابخانه منزل باقی می‌ماند؟
بهتر است بدانید که به لطف طراحی مدرن دیگر جای نگرانی نیست و می‌توانید مثلا از بالا یا فضای کنار تخت برای نصب چندین قفسه کتاب دیواری استفاده کنید یا به‌جای این ایده یک کتابخانه متحرک در گوشه اتاق خواب قرار دهید. دقیقا برخلاف گذشته که مرسوم بود یک کتابخانه ثابت چوبی با ابعاد بزرگ در کنار اتاق قرار داده شود.

دکوراسیون کتابخانه در اتاق خواب
 کتابخانه در اتاق خواب

دکوراسیون کتابخانه بالای میز تحریر

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان برای نگه داری از کتاب های خود نیاز به یک کتابخانه در اتاق خواب خود دارند تا در حین مطالعه بتوانند به راحتی به کتاب مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. چیدمان آن در بالای میز تحریر علاوه بر اینکه فضای اضافی از اتاق خواب شما را اشغال نمی کند بلکه زیبایی میز تحریر شما را دو چندان می کند و کتاب های شما همیشه در دسترس هستند.

دکوراسیون کتابخانه در اتاق خواب
 کتابخانه در اتاق خواب

دکوراسیون کتابخانه در پذیرایی

برخلاف باور عموم افراد که برای دکوراسیون کتابخانه در پذیرایی باید حتما از سبک کلاسیک تبعیت کرد، امروزه استفاده از سبک مدرن یا حتی مینیمالیسم نیز رایج شده است. 
در واقع اگر طراحی منزل شما به‌صورت کلاسیک است، بهتر است به دکوراسیون کتابخانه در منزل به‌صورت کلاسیک فکر کنید. این نوع کتابخانه‌ها معمولا عظیم‌الجثه هستند، طراحی پیچیده و در عین حال کاربردی دارند و می‌توانند پذیرای حجم زیادی از کتاب‌ها باشند. اغلب از چوب طبیعی مانند چوب افرا، چوب گردو یا چوب راش ساخته می‌شوند و دوام زیادی دارند. وجود حاشیه‌های بزرگ یا انواع منبت‌کاری روی آنها کاملا طبیعی است.
در مقابل، کتابخانه‌های مدرن ساختار ساده و بی‌آلایشی دارند و به‌دلیل دکوراتیو بودن می‌توانید علاوه‌بر کتاب سایر وسایل تزئینی خود مانند مجسمه‌ها، ساعت و عتیقه‌جات را نیز در داخل طبقات آن‌ها قرار دهید. حتما لازم نیست برای ساخت آن‌ها از چوب طبیعی استفاده شود، بلکه می‌توان از ام دی اف یا حتی نئوپان نیز بهره گرفت. نکته جالب اینجاست که این نوع دکوراسیون کتابخانه در پذیرایی حتما ظاهر مرتب و سنجیده‌ای ندارد و گاهی شاهد حضور طبقات کتابخانه با یک فاصله نامشخص از هم هستیم.
 

دکوراسیون کتابخانه در پذیرایی
تزیین کتابخانه در پذیرایی

دکوراسیون کتابخانه در اتاق کودک

به دلیل اینکه کودکان در حال رشد و یادگیری هستند، وجود کتابخانه ای خاص و جذاب در اتاق کودکان می تواند آن ها را به مطالعه و یادگیری تشویق کند و علاوه بر این می دانند که نگه داری و مرتب سازی کتاب ها از اهیمت خاصی برخوردار است. تزیین آن در اتاق کودک باید چشم نواز و زیبا باشد تا کودکان به آن علاقه مند شوند. همچنین ارتفاع آن باید مناسب قد کودک باشد تا کودک به راحتی به کتاب های خود دسترسی داشته باشد.

دکوراسیون کتابخانه در اتاق کودک
کتابخانه در اتاق کودک

دکور کتابخانه منزل مدرن‬‎‬

در بخش‌های قبلی به ایده‌های زیادی در مورد دکوراسیون کتابخانه منزل به سبک مدرن اشاره کردیم. نکته مشترک در همه آن‌ها، ساده و ارزان بودن و در عین حال کاربردی و کم‌جا بودن کتابخانه‌های مدرن است. به‌همین‌دلیل، اغلب از آن‌ها با عنوان کتابخانه چندمنظوره نیز یاد می‌شود. 
اخیرا ایده طراحی کتابخانه فانتزی و مدرن کودکان نیز رایج شده است. تجربه نصب کتابخانه مدرن برای کودکان و استفاده از شخصیت‌های کارتونی باعث شده است که اشتیاق کودکان به مطالعه بیشتر شود.

دکور کتابخانه منزل مدرن‬‎‬
کتابخانه مدرن

دکور کتابخانه دیواری

در آپارتمان‌هایی که فضاهایی کوچکی دارند، معمولا طراحان داخلی توصیه می‌کنند که برای دکوراسیون کتابخانه منزل و نصب آن چه در پذیرایی و چه در اتاق خواب، از کتابخانه دیواری استفاده شود. زیرا این ایده کمک می‌کند تا از فضاهای بلااستفاده مانند کنج‌ها به‌خوبی استفاده شود و بدین‌شکل حتی ظاهر زیباتری به فضا داد. 

اصول چیدمان کتاب در کتابخانه خانگی

علاوه بر محیط قرارگیری کتابخانه نحوه چیدمان آن از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا باعث ایجاد هارمونی و چیدمان اصولی آن می شود که باعث جذب افراد می شود. 

چیدمان کتابخانه با دسته بندی موضوعی

یکی از ساده ترین راه های چیدمان منظم کتاب ها برای پیدا کردن راحت تر آن ها، تفکیک کتاب ها و چیدمان بر اساس موضوع آن ها است. می توان کتاب های مرتبط به یکدیگر را که در چندین نسخه چاپ شده ایند در کنار یکدیگر قرار داد و یا آن ها را طبق موضوعات مختلف  مانند آموزشی، داستانی، فلسفی، تاریخی، روانشناسی، آشپزی و ... مرتب سازی نمود.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون اتاق کار

تعادل در چیدمان کتاب ها چیست؟

در دکوراسیون کتابخانه خانگی حفظ تعادل در چیدمان کتاب ها باعث ایجاد زیبایی و چیدمان بهتر می شود. برای حفظ تعادل چیدمان کتاب ها باید به ابعاد آن و تعداد کتاب ها توجه نمایید. در صورتیکه تعداد کتاب های شما کم اما مفید است باید کتاب ها را به تعداد یکسان در هر دو طرف طبقات به صورت تقارن قرار دهید تا منظم باشند. در صورتیکه تعداد کتاب های شما زیادتر است می توانید کتاب ها را با تعداد بیشتر در هر طبقه قرار دهید.

چیدمان کتاب بر اساس رنگ ها

یکی از بهترین راه ها جهت چیدمان کتابخانه منزل ، چیدمان بر اساس رنگ جلد کتاب هایتان می باشد. در این روش چیدمان آن رنگی و زیبا تر می شود و بیشتر جنبه تزئینی دارد تا بتوانید با دکوراسیون محیط خود تناسب رنگی را ایجاد نمایید. ممکن است کتاب های شما تنوع رنگی نداشته باشد اما می تواند به عنوان روشی برای اتاق  کودکان هم استفاده شود.

چیدمان افقی کتاب ها در کتابخانه

چیدمان افقی کتاب ها برای دکوراسیون کتابخانه خانگی مناسب می باشد. در این روش بهتر است کتاب ها را از بزرگ به کوچک روی هم قرار دهید و برای زیبایی بیشتر می توانید آن ها را بر اساس رنگ بندی هم مرتب نمایید و با استفاده از لوازم دکوری مختلف در کنار یا روی کتاب ها، دکوراسیون خود را تکمیل نمایید.

چیدمان عمودی کتاب ها به ترتیب قد

چیدمان کتاب ها به صورت عمودی یکی از رایج ترین روش ها برای چیدمان کتابخانه ها می باشد. چیدمان به صورت عمودی بیشتر برای مکان های اداری و رسمی پیشنهاد می شود. در این روش کتاب ها را به ترتیب قد از بزرگ به کوچک در کنار یکدیگر قرار میدهیم. ارتفاع کتاب ها باید به گونه ای باشد که بین آن و طبقات بالایی فاصله ای جهت برداشت کتاب وجود داشته باشد.

چیدمان عمودی کتاب

چیدمان کتاب های سنگین در دکوراسیون کتابخانه منزل

در چیدمان کتابخانه کوچک و بزرگ بهتر است کتاب های بزرگ و سنگین در طبقات پایینتر و کتاب های سبک تر و ساده تر در طبقات بالایی قرار گیرند تا با نگاه به آن چیدمان چشم نواز تر باشد.

چیدمان کتاب های سنگین

نگهداری ویژه از کتاب های کمیاب در دکوراسیون کتابخانه

کتاب های کمیاب را بهتر است در کتابخانه هایی زیبا و در یک محیط مناسب کنار یکدیگر و در یک طبقه قرار دهید. می توانید کتاب های کمیاب را همراه اکسسوری و دکوری های زیبا در یک طبقه مجزا در طبقات میانی یا طبقه بالای آن قرار دهید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید: