چیدمان تابلو روی دیوار + اندازه مناسب تابلو برای منزل

چیدمان تابلو روی دیوار + اندازه مناسب تابلو برای منزل

برخلاف تصور عمومی نحوه‌ی چیدمان تابلو روی دیوار امری سلیقه‌ای و بی‌قاعده نیست. راهکارها و قوانینی وجود دارد که اگر شما می‌خواهید دکوراسیونی زیبا و بی‌نقص داشته باشید هرگز نباید آن‌ها را فراموش کنید. برای مثال تابلویی که برای اتاق انتخاب می‌کنید باید با اندازه‌ی اتاق خواب و اندازه‌ی مبلمان شما همخوانی داشته باشد. تابلوهای کوچک برای مکان‌های بزرگ، و تابلوهای بزرگ برای مکان‌های کوچک به‌هیچ‌ وجه مناسب نیستند.

چیدمان تابلو روی دیوار پذیرایی

برای چیدمان صحیح و زیباتر تابلوها نکاتی حائز اهمیت است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است.

اندازه مناسب تابلو در منزل


اولین و مهمترین اصل در استفاده از تابلوها در منزل سایز و اندازه متناسب با دیوار و مبلمان خونست. انتخاب تابلویی که بیش از حد کوچک یا بزرگ باشه مثل یک تکه اضافی همیشه مزاحم و آزار دهندست. بنابراین اگر تابلوی مورد نظر را روی دیوار پشت مبل یا تخت قرار میدهید به این نکته دقت کنید که اندازه ی ایده آل تابلو به مبلمان را دو به سه در نظر بگیرید طوری که مبل از هر دو طرف مقداری بزرگتر از تابلو باشد. همچنین در صورتی که قرار است تابلو روی دیواری مستقل نصب شود باید رابطه 4 به هفت را محاسبه کنید.با اندازه گیری طول و عرض دیوار هر عدد رو در 0/571 (نسبت 4 به هفت) ضرب کنید که ابعاد بدست آمده طول و عرض تابلو را مشخص میکند.

اندازه مناسب تابلو در منزل

ارتفاع مناسب برای نصب تابلو در منزل

برای آنکه بدانید بهترین فاصله برای چیدمان تابلو روی دیوار چه اندازه ایست یادتان باشد به حالت کلی هر تابلو باید حدود ۱۵۲ الی ۱۵۶ سانتیمتر با سطح زمین فاصله داشته باشد؛ اگر سقف ساختمانی بلند باشد این میزان از ارتفاع را تا حدود ۱۶۵ سانتی در نظر خواهیم گرفت. یادتان باشد محل قرارگیری هر تابلو به‌شدت تحت تأثیر اشیای دیگری است که در اطرافش قرار دارند. اگر این روش برای شما سخت است، می‌توانید جایی که انتخاب کرده‌اید تا تابلو را نصب کنید، در نظر بگیرید که مبلمان زیر آن حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر تا انتهای تابلوی نصب‌شده فاصله داشته باشد. نکته مهم دیگر این است که دقت کنید بدون در نظر گرفتن در و پنجره تابلو دقیقاً وسط مبلمان شما نصب شود.

برای نصب کردن چندین تابلو کوچک در کنار یکدیگر باید ابتدا آن‌ها را به‌ صورت یک مجموعه در نظر بگیرید، سپس به‌ منظور یافتن ارتفاع مناسب نصب تابلو، تابلوی وسطی را انتخاب کرده و مرکز آن را مشخص کنید. پس ‌از این کار توجه کنید که این مجموعه باید حدود ۱۵۲ سانتی‌ متر تا زمین فاصله داشته باشد.

ارتفاع مناسب برای نصب تابلو در منزل

 

حواستان به وسایل اتاق هم باشد

هنگام چیدمان تابلوها و قاب عکس ها به هارمونی آنها با وسایل اتاق هم توجه کنید. همه چیز در کنار هم به چشم می آید و فضای اتاق را تشکیل می دهد بنابراین سعی کنید از تابلوهایی که با وسایل اتاق هماهنگ هستند استفاده کنید. علاوه بر این سعی کنید تابلوها را جایی قرار دهید که کاملا و به راحتی دیده شوند و وسایل دیگر جلوی آنها را نگیرند یا تابلوها مانع کار لوازم دیگر اتاق نشوند. مثلا اگر نتوانید در کابینت ها را به خط وجود قاب عکس زیر آن باز کنید باید جای قاب عکس را عوض کنید. تابلوها را زیاد بالا یا خیلی پایین هم نصب نکنید. طبق روال عادی و معمولی عمل کنید و همه چیز را به طور طبیعی رعایت کنید.

چیدمان تابلو

قیمت میز ارایش دخترانه نوجوان در فروشگاه دکوچید

اصل هدایت چشم

بیایید فرض کنیم که قصد داریم چند تابلو را بر روی یک دیوار خالی نصب کنیم. در هنگامی‌ که دیوار موردنظر نزدیک مبلمان و یا پلکان نباشد، بهترین روش برای چیدن تابلوها چگونه است؟

در این صورت باید به قانون هدایت چشم رجوع کنیم. به عبارتی وقتی به تابلوهای نصب‌ شده بر روی دیوار می‌ نگریم باید چشم ما مسیری خاص را طی کند. خط نگاه از نقطه‌ای آغاز و در نقطه‌ای به پایان برسد. در این صورت توجه و تمرکز دوچندان شده و به عبارتی چشم گمراه نمی‌شود. بهترین حالت برای این چیدمان حالت اسپیرال یا حلزونی می‌باشد. در حالت حلزونی درست مانند لاک حلزون نگاه از داخل به سبکی دایره‌وار چرخیده و به بیرون می‌رسد. به عبارتی تابلویی که در مرکزیت باشد چشم را به سمت تابلوهای بیرونی هدایت می‌کند. اگر قصد دارید که یک تابلوی دایره‌ای شکل  را به جمع چند تابلوی مربعی و مستطیلی اضافه کنید، باید دقت داشته باشید که تابلوی دایره‌ای شما در مرکز توجه و ترجیحاً بزرگ‌تر و برجسته‌تر از سایر تابلوها باشد. بهترین محل برای قرار گرفتن تابلوی دایره‌ای در ابتدا و یا در انتهای اسپیرال است.

حالت چیدمان مربعی برای تابلوهای مستطیل شکل (برای مثال شش تابلو مستطیلی، سه عدد در بالا و سه عدد در پایین) و چیدمان مستطیلی برای تابلوهای مربعی شکل (سه تابلو مربعی در یک راستا، عمودی و یا افقی) نیز می‌تواند مناسب باشد. 

چیدمان قاب عکس روی دیوار

 

شکل هندسی تابلو اهمیت دارد

وقتی از تابلو حرف می‌زنیم منظورمان تنها تابلوی نقاشی یا یک عکس قاب گرفته نیست. در اینجا ما واژه‌ی تابلو را به انواع دیوارکوب‌ها نظیر آینه‌، ساعت، دیوار آویزهای سرامیکی و چینی، و... تعمیم می‌دهیم، پس می‌توان از این قواعد برای تمامی این محصولات استفاده نمود.در بازار امروزه اکثر تابلوها مربع و یا مستطیل شکل هستند و سایر اشکال هندسی کمتر در بین آن‌ها دیده می‌شود. برای دیزاین و آویختن هریک از این اشکال هندسی بر روی دیوار قواعد خاص و مختلفی وجود دارد.برای مثال شما می‌توانید سه تابلوی مستطیل هم‌اندازه را در یک راستا در کنار هم قرار داده تا نتیجه یک مربع و یا یک مستطیل شود. اگر چند تابلو مستطیل شکل با اندازه‌های مختلف و با موضوع یکسان دارید، می‌توانید آن‌ها را از بزرگ به کوچک و به‌صورت افقی در کنار هم بچینید. برای چند تابلو هم‌اندازه‌ی مربعی شکل، درصورتی‌که تابلوها دنباله‌ی یک تصویر خاص نباشند و اِعمال چیدمان خاصی برای آن‌ها ضروری نباشد، زیباترین حالت ممکن نصب آن‌ها از سمت بالا به پایین و در یک راستا است. دقت شود که چیدمان افقی برای تابلوهای مربعی شکل از لحاظ بصری چندان زیبا نیست و چیدمان عمودی در اولویت است.

جای قاب عکس روی دیوار

رنگ قاب عکس ها را با هم هماهنگ کنید.

قبل از چیدمان تابلو روی دیوار قاب و چارچوب دور آنها را با هم هماهنگ کنید. بهتر است که برای همه عکس هایتان از قاب های یک شکل و یکسان استفاده کنید تا ظاهر مرتب تر و بهتری داشته باشند اما اگر این امکان وجود نداشت دقت کنید که هنگام چیدمان چند تایی قاب عکس ها، تصاویری که قاب های شبیه به هم دارند را کنار هم بچینید. مثلا قاب عکس های سیاه را با هم و قاب های چوبی یا فلزی را هم در یک ردیف و یک گروه نصب کنید.

  • از الگوهای مناسب استفاده کنید.
  • دقت کنید که قاب های سفید و آبی معمولا با هم هماهنگ می شوند و می توانند کنار هم قرار بگیرند.
  • یادتان باشد باید نحوه چیدمان قاب عکس هایتان هدفمند باشد و از ایده های خوبی برای چینش آنها استفاده کنید.
  • اگر نمی دانید چطور رنگ قاب ها را با هم تنظیم کنید از رنگ سیاه و سفید استفاده کنید.

یادتان باشد که قاب های سیاه و سفید معمولا با هر رنگی هماهنگ می شوند

چیدمان عکس روی دیوار

تابلوهای چند تکه

تابلوهای چندتکه که اخیراً طرفداران بسیار زیادی پیداکرده‌اند تابلوهایی هستند که تصاویر آن‌ها دارای محوریت موضوع بوده و یا در راستای یک محور هستند. این تابلوها عموماً به‌صورت مستطیلی و در سه قطعه یا بیشتر ارائه می‌شوند. به دلیل اینکه این تابلوها در دنباله‌ی یکدیگر هستند دست ما برای تزیین و جابجایی آن‌ها تا حدود زیادی بسته است.

برای انتخاب محل مناسب نصب تابلوهای چندتکه حتماً به وجود فضای کافی و مناسب بر روی دیوار دقت نمایید. این تابلوها به دلیل این‌که توجه زیادی را به سمت خود جلب می‌کنند ترجیحاً باید در محلی نصب گردد که فضای خلوت‌تری داشته و ساعت، سایر تابلوها و... در اطراف آن‌ها موجود نباشد. هم‌چنین بهتر است که این تابلوها در سایز بزرگ انتخاب شده و دارای طرحی واضح و رنگ‌بندی مناسب باشند.

تابلو های چند تکه

روش های فانتزی و خلاقانه

خلاقیت را دست‌ کم نگیرید. شما می‌توانید با کمی خلاقیت و طرح یک ایده‌ی جدید، تابلوها و یا عکس‌های خود را به روش‌هایی نوین بر روی دیوار نصب کنید. این ایده‌ها می‌تواند به‌اندازه‌ی خلاقیت و نوآوری شما گسترده باشند.برای مثال ایده‌ی عکس‌های وصل شده به یک بند رخت فانتزی می‌تواند برای اتاق‌خواب و اتاق کودک جالب و هیجان‌انگیز باشد. آویختنِ عکس‌ها و یا تابلوها از سیم‌های نازک فلزی و یا رشته‌های پلاستیکی نامرئی نیز ایده‌ای خلاقانه  است که می‌تواند حالتی فانتزی و مدرن داشته باشد.

نصب تابلو به صورت خلاقانه

و یا طرحِ درست کردن یک ساعت با تابلوهای دیواری که امروزه بسیار باب شده است. روش درست کردن این ایده بسیار آسان است. کافی است که شما بجای دوازده جایگاهِ شماره‌ی ساعت، دوازده عدد عکس و یا تابلوی کوچک را حول مرکزیت موتور و عقربه‌ ها قرار دهید تا یک ساعت منحصربه‌ فرد و خلاقانه داشته باشید.

مدل قاب عکس روی دیوار

چیدمان دقیق

برای این نوع چیدمان تابلو روی دیوار باید عکس‌هایی با سایزهایی متفاوت انتخاب کنید و آن‌ها را به شکلی در کنار هم بچینید که دقیقاً در کنار هم قرار بگیرند. این روش بهترین روش برای چیدن عکس‌های سیاه‌ وسفید است و ظاهری خلاقانه به خانه شما می‌بخشد. کافی است قاب عکس‌ها را به‌گونه‌ای کنار هم قرار دهید که تشکیل یک مربع و یا مستطیل منظم را بدهد. این روش برای افرادی که دوست دارند خانه‌ای منظم داشته باشند مناسب است.

تابلو بالای مبل

چیدمان پلکانی

برای چیدمان قاب عکس‌ها در دیواره کنار پله‌ها روش‌های بسیاری وجود دارد ولی ساده‌ترین روش این است که از پائین پله‌ها شروع کنید و قاب عکس‌ها را به‌موازات پله‌ها قرار دهید و کم‌ کم به سمت بالا هدایت کنید. به این صورت آلبوم قاب عکس‌های شما نیز به شکل پلکان خواهد بود. در بالای راه‌ پله بهتر است که تابلوها در یک آرایش پلکانی همسو و موازی با پلکان، و با فاصله‌ی یکسان از هر پله نصب شوند. به عبارتی شما با بالا رفتن از پله‌ها، به‌طور هم‌زمان می‌توانید از تماشای تابلوها لذت ببرید بدون این‌ که لازم باشد برای مشاهده‌ی آن‌ها به بالا و پایین نگاه کنید.

چیدمان پلکانی تابلو

 

این نوع چیدمان کلاسیک برای دیوارهایی که تردد زیادی داشته و نگاه افراد را به سمت بالا می‌کشند؛ مانند دیوارهای در امتداد راه پله‌ها، استفاده می‌شود.

  • برای راحتی در تمیز کردن و گردگیری بین ضلع پایینی تابلو و سطح هر پله حدود ۲۵ سانتی‌متر فاصله در نظر بگیرید.
  • تابلوی بزرگ را در بالای پله‌ی میانی قرار دهید و اندازه آن از سطح پله را با ارتفاع چشم تنظیم کنید.
چیدمان پلکانی تابلو

چیدمان روی یک سطح

قاب عکس با اندازه‌های مختلف را در کنار هم بر روی قفسه‌های دیواری قرار دهید. سعی کنید در انتخاب عکس‌ها و قاب‌ها آن‌ها از رنگ‌های پررنگ با زمینه مشترک استفاده کنید. می‌تواند عکس‌ها را بروی قفسه کتاب‌ها و یا جا تلویزیونی نیز قرار دهید.

چیدمان تابلو روی سطح
چیدمان تابلوهای کوچک روی دیوار

 

بیشتر بخوانید : تزیین میز تلویزیون

چیدمان بازتابی

برای چیدمان بازتابی باید یک خط افقی یا عمودی فرضی را در نظر بگیرید و قاب عکس‌ها را به‌صورت مرتب در دو طرف آن قرار دهید. به دلیل اینکه تابلو ها به صورت منظم چیده می شوند علاوه بر زیبایی می توانند بسیار چشمگیر باشند و می توان عکس های مرتبط و داستانی را از این طریق به نمایش گذاشت.

دیزاین تابلو روی دیوار

سبک نامنظم

این سبک دست شما را برای چیدمان باز می گذارد، البته چیدمان نامنظم به معنای عدم تعادل نیست، بلکه در این سبک هم تعادل و توازن خاصی وجود دارد. این سبک برای قاب هایی با ابعاد و اندازه های مختلف بسیار مناسب و کارساز است و از آن برای ایجاد تمرکز و جلب نظر به یک نقطه ی خاص به طور مثال یک مبل به خوبی می توان استفاده کرد ابعاد دیوار هم برای این سبک چندان حائز اهمیت نمی باشد.

نصب تابلو بالای تلویزیون

9 قاب عکس یک اندازه و یک مدل

محبوب‌ترین روش چیدمان تابلو بر روی دیواراستفاده از 9 عدد قاب عکس یک‌ شکل و یک اندازه است که به‌ صورت کاملاً مرتب و بافاصله‌های یکسان قرارگرفته‌اند. این روش بهترین انتخاب برای دفتر کار و عکس‌های خانوادگی است.

یک تابلوی بزرگ

یکی از مکان های مناسب برای نصب تابلو ها دیوار پشت کاناپه در نشیمن شماست. اما توجه داشته باشید که اندازه قاب نباید بزرگتر از اندازه طول کاناپه باشد. تابلوهای بزرگ را بر دیوارهای اصلی نصب نمایید. اگر در هنگام خرید انتخاب شما تابلویی بزرگ بوده است، بهتر است به این نکته توجه کنید.

عکس تابلو روی دیوار

یک تابلوی بسیار برجسته را بالای مبل آویزان کنید.

معمول‌ترین اشیایی که بالای مبل قرار می‌گیرند تابلوها هستند. اما اگر آن تابلو ملایم و کمرنگ باشد یا با هم‌رنگ دیوار  باشد جلوه زیبایی نخواهد داشت. اگر می‌خواهید بالای مبل را به یک نقطه‌ی کانونی برای جلب توجه مهمانان تبدیل کنید، بهترین انتخاب استفاده از یک تابلوی چشم‌گیر رنگی متفاوت از دیوار دارد نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. سعی کنید ابعاد آن بزرگ وطرح آن پررنگ و ترسیمی باشد. چشم‌گیر بودن اثر هنری یعنی این‌که وقتی کسی وارد اتاق می‌شود بلافاصله متوجه آن اثر هنری شده و آن بیش از هر چیز دیگری در اتاق نظر بیننده را به خود جلب کند.

تابلو عکس بالای مبل
این مطلب را به اشتراک بگذارید: