نحوه شستن تشک تخت و خشکشویی تشک با روش های اصولی

نحوه شستن تشک تخت و خشکشویی تشک با روش های اصولی

تشک تخت یکی از مهمترین اجزاء سرویس خواب است که با توجه به اینکه زمان های زیادی از آن استفاده می شود و ارتباط مستقیم با بدن و پوست انسان دارد در سلامت جسمی افراد بسیار تًثیر گذار است. تشک ها شامل میکروب و حشرات ریزی هستند که با چشم قابل دیدن نیستند. اغلب افراد به شستن تشک تخت خواب توجهی نمی کنند و ممکن است طی سال ها تشک تخت خواب را نظافت نکنند. برخ افراد بر این باورند که شستن تشک تخت در خانه کار دشواری است اما باید بدانید با روش هایی ساده و کاربردی می توانید تشک خود را بشورید.

شستن تشک تخت در خانه

در ادامه به چندین روش برای نحوه شستن تشک تخت اشاره شده است که می توانید هر یک از آن ها را انتخاب نمایید.

شستن تشک تخت خواب با بخارشوی

یکی از راه هایی که امروزه برای شستن تشک مورد استفاده قرار میگیرد شستن تشک تخت با بخارشوی است. بخار شوی بخار آب را با فشار به بیرون میزند و باعث از بین رفتن میکروب ها می شود. برای تمیز تر شدن تشک می توانید سرکه سفید را روی سطح تشک اسپری کنید و سپس بخار شوی را از فاصله دورتر روی تشک بگیرید تا باعث خیش شدن اعماق تشک نشود. توجه نمایید فاصله را جوری تنظیم کنید که فقط سطح تشک خیس شود. بعد از اینکه سطح تشک را کاملا بخارشوی زدید آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا کاملاً خشک شود زیرا خیس ماندن تشک باعث ایجاد رطوبت و قارچ می شود سپس از آن استفاده نمایید.

شستن تشک تخت با بخارشوی
شستن تشک تخت خواب

 

شستن تشک تخت خواب با شامپو فرش

برای شستن تشک خوشخواب با شامپو فرش در ابتدا یک ترکیب شامپو فرش و آب داغ درست کنید. توجه نمایید از شامپو فرش به اندازه کم استفاده کنید تا از روی تشک پاک شود و باعث ایجاد کف و خیسی در داخل تشک نشود. با یک اسفنج از ترکیب ایجاد شده روی تمام سطح تشک بکشید سپس روی تشک را آب داغ اسپری نمایید. شستن تشک با شامپو فرش یکی از ساده ترین راه ها برای تمیزی و نظافت تشک است. سپس اجازه دهید سطح تشک به مرور زمان در مجاورت هوای آزاد خشک شود.

 شستن تشک با شامپو فرش

 

شستن تشک با مواد شوینده

امروزه مواد شوینده بسیاری در بازار جهت تمیز نمودن لوازم مختلف یافت می شود. می توانید شوینده مناسب تشک را تهیه کرده و از آن برای شستشوی خوشخواب در منزل استفاده نمایید. در این روش قبا از استفاده از مایع شونده سطح رویی تشک را با اسپری آب داغ نم دار کنید سپس مایع شوینده را روس سطح نم دار شده تشک اسپری نماییید و یا یک اسفنج یا ابر نم دار روی تمام تشک و قسمت هایی که لک دار شده است را تمیز نمایید. بعد از این مرحله از اسپری آب داغ استفاده نمایید سپس از یک دستمال خشک که رطوبت را به خوبی می گیرد استفاده کرده و سطح رویی تشک را کاملا خشک کرده و مواد شوینده باقی مانده را پاک نمایید. بهتر است از پودر و مواد شوینده آنزیم دار استفاده نمایید تا لکه ها و آلودگی ها به خوبی و سرعت پاک شوند. اجازه دهید تشک به خوبی خشک شود با باز کردن پنجره و به جریان انداخت هوای آزاد سرعت خشک شدن آن بالا می رود.

شستن تشک تخت فنردار

 

شستن تشک تخت فنردار

با استفاده از چند لوازم ساده می توانید شستن تشک تخت فنردار خود را به راحتی در خانه انجام دهید. در ابتدا سطح روی تشک را با استفاده از جاروبرقی تمیز نمایید تا خاک و حشرات احتمالی از بین برود. در مرحله بعد نیاز است تمام آلودگی ها از جمله لکه عرق، خون یا ادرار را از روی تشک پاک نمایید. برای پاک کردن لکه عرق از آب اکسیژنه استفاده نمایید و تا زمانی که لکه پاک شود آن را روی سطح اسپری نمایید. همچنینی برای از بین بردن لکه خون از آب اکسیژنه، مایع ظرفشویی و نمک استفاده کنید و ترکیب آن ها را 10 دقیقه روی محل مورد نظر قرار دهید سپس با دستمال نم دار آن را پاک کرده و در صورتی که جای لک باقی مانده بود از اسپری آب اکسیژنه استفاده نمایید.

شستن تشک تخت فنردار

یکی از راه های ساده شستشوی خوشخواب در منزل و از بین بردن جای ادرار استفاده از ترکیب جوش شیرین، آب اکسیژنه و مایع ظرفشویی است که میتوانید با دستمال سطح مورد نظر را تمیز نمایید. اجازه دهید تشک هوا بخورد و کاملا خشک شود. همچنین می توانید کل سطح تشک را جوش شیرین زده و آن را پخش نمایید تا تشک کاملا خشک شود. حال روی سطح تشک را جاروبرقی بکشید و از آن استفاده نمایید.

 شستن تشک خوشخواب با شامپو فرش
شستشوی تشک تخت خواب

 

نحوه خشک کردن تشک

شستشوی تشک تخت خواب در خانه اهمیت بالایی دارد و باید در فاصله زمانی مشخص انجام شود. اما خشکشویی تشک خوشخواب و خشک شدن کامل آن نیز بسیار مهم است. اگر سطح تشک و داخل آن به درستی خشک نشود رطوبت داخل آن می ماند و باعث ایجاد قارچ و میکروب می شود که برای سلامتی پوست و بدن شما بسیار خطرناک است.به همین دلیل بعد از شستن تشک تخت در خانه در صورتی که فضای کافی دارید آن را زیر نور آفتاب قرار دهید در غیر اینصورت اجازه دهید تشک در مجاورت هوای آزاد به درستی خشک شود.

 خشکشویی تشک خوشخواب

 

نکات مهم در شستشوی تشک تخت

روش های شستشوی تشک خوشخواب دونفره نیز مانند روش های گفته شده می باشد که برای تمامی تشک ها به راحتی قابل انجام است. حال که با نحوه شستن تشک تخت در خانه آشنا شده اید نیاز است تا از نکاتی که اهمیت خاصی در مراقبت و شستشوی خوشخواب در منزل دارند مطلع شوید.

• توجه نمایید از مواد شوینده مانند شامپو فرش، مایع ظرفشویی و مواد شیمیایی دیگر به اندازه استفاده نمایید و در صورتی که شما پوست حساسی دارید تا حد امکان از آن ها استفاده نکنید.

• بعد از شستشوی تشک در منزل مطمئن شوید که تمام مواد شوینده از روی تشک پاک شده باشد .

• قبل از استفاده از تشک از خشک بودن آن اطمینان حاصل نمایید تا آسیبی به تشک و سلامتی بدنتان وارد نشود.

• برای حفاظت بیشتر از تشک از یک کاور و محافظ تشک مناسب و ضر میکروب استفاده نمایید تا در مواقع ضروری و در فواصل کوتاه تر بتوانید آن راه به راحتی بشویید.

• از محلول آب و وایتکس برای تمیزی تشک و از بین بردن لک ها استفاده نکنید زیرا باعث آسیب دیدن تشک های فنری شده و اگر بوی آن در تشک بماند باعث ایجاد حساسیت در بدن شما می شود.

• سعی نمایید برخی روزها تشک خود را جا به جا و پشت به رو کنید و اگر اتاق شما نور گیر است با کنار زدن پرده و باز کردن پنجره اجازه دهیه تشک هوا بخورد.

• قبل از شستن تشک تخت خواب در خانه و حتی زمانی که امکان شستن آن را ندارید تمام سطح آن را جاروبرقی بکشید تا گرد و خاک روی آن ننشیند و به داخل آن نفوذ نکند.

 

شستشوی خوشخواب در منزل
روش های شستشوی تشک خوشخواب دونفره
این مطلب را به اشتراک بگذارید: