10 روش آسان تمیز کردن وسایل چوبی و برق انداختن آن ها

10 روش آسان تمیز کردن وسایل چوبی و برق انداختن آن ها

زندگـی ماشیـنی امـروزی و وجود گرد و غبار و دوده باعث آلودگی بسیاری از وســـایل چوبی از جمله سرویس خواب، کمد، میز آرایش و دیگر وسایل چوبی موجود در منزل گردیده است. بسیار از کودکان و افراد مسن بر اثر وجود گرد و غبار دچار آلرژی و ناراحتی تنفسی میشوند و این دغدغه بسیاری برای خانواده ها میباشد. طرز تمیز کردن وسایل چوبی باید به گونه ای باشد که آسیبی به وسیله موردنظر وارد نشود. در این مقاله به بررسی چندین روش مختلف خانگی برای تمیز کاری و نگهداری وسایل چوبی خواهیم پرداخت.

برق انداختن وسایل چوبی

1- حفاظت در مقابل گرما و نور خورشید

اولین نکته در خصوص نگهداری وسایل چوبی، حفاظت از آنها در مقابل حرارت و گرمای خورشید میباشد. نور خورشید باعث رنگ پریدگی در چوب خواهد شد. سعی کنید در هنگام روز از روکش و پارچه های زیبا برای پوشاندن وسایل چوبی استفاده کنید. روتختی برای تخت خواب عالی است و خود باعث حفاظت میشود.

2- جابجایی وسایل چوبی

در جــابجایی وسـایل چوبی حداکثر دقت را انجام دهید. سعی کنید از کشیدن وسایل چوبی خودداری کرده و تا جای ممکن کمد، میز آرایش، میز تلویزیون و دیگر وسایل چوبی را از جا بلند کرده و سپس جابجا کنید. فشار ناگهانی بر روی وسایل چوبی احتمال خرابی و شکستگی در آنها را بیشتر خواهد کرد.

3- دور نگهداشتن از آب و رطوبت

نـکته بعدی تغییراتی است که بر اثر وجود رطوبت و آب خوردگی در وسایل چوبی بوجود می آید. ممکن است وسایل چوبی شما دچار ترک خوردگی و یا تحت تاثیر رطوبت، باعث باد کردن چوب شود. در محیط خانه باید تا جای ممکن دمای محیط و میزان رطوبت را کنترل نمایید.

4- استفاده از جاروبرقی

جــاروبرقی به عنوان بهترین و راحت ترین وسیله برای پاک کردن وسایل چوبی و از بین بردن گرد و غبار کاربرد دارد. تمام گوشه های تخت خواب و زیر آن و همچنین داخل کمد ،میز پا تختی، میز آرایش و درون کشوها را میتوان بـوسیله جاروبرقی تمیز کرد.

استفاده از جاروبرقی برای تمیز کردن وسایل چوبی

5- استفاده از مواد طبیعی

از گذشته تا به حال مواد گوناگونی برای تمیز کردن وسایل چوبی بیان گردیده است و در خصوص آنها شرح داده شده است.  روش تمیز کردن وسایل چوبی نیز در پاک کردن وسایل چوبی موثر است اما در اینجا به چند مورد از موادی که در این کار استفاده می شود، اشاره خواهیم کرد :

6- استفاده از آب گرم و صابون

یکی از راه های مهم و آسان تمیز کردن لوازم چوبی، استفاده از آب گرم و صابون و یک دستمال تنظیف میباشد. پس از استفاده از دستمال آغشته به آب صابون، از یک دستمال خشک برای از بین بردن اثر آن استفاده کنید. در جاهایی که دسـترسی سخت تر است میتوان از بــرس یا مســواک نرم استفاده کرد. سعی کنید از پارچه های زبر استفاده نکنید چرا که باعث خراش روی چوب خواهد شد.

استفاده از آب گرم و صابون

7- استفاده از آب و سرکه

یکی دیگر از روشهای تمیز کردن وسایل چوبی، استفاده از مخلوط آب و سرکه میباشد. دستمال خود را در این مخلوط فرو کرده و کامل فشار دهید تا آبش گرفته شود. این دستمال را بر روی سطوح چوبی و سرویس خواب بمالید. مواظب باشید تا دستمال شما زیادی خیس نباشد تا در چوب رسوخ نکرده و باعث خرابی نشود.
برای تمــیزی کامل این عمل را دوباره انجــام دهید. حرکت دسـت بصورت دورانی باشد و یا از یک سمت از بالا به پایین و بصورت منظم کشیده شود.

8- براق کردن سطوح چوبی

یکی از روشــهای کاربردی برای برق انداختن سطوح چوبی استفاده از روغن زیتون و سرکه میباشد. در این روش با استفاده از ترکیب روغن زیتون به تنهــایی و یا با اضـافه کردن مقداری سرکه به آن مخلوطی ایجاد کنید و دستمال خود را درون آن قرار داده و بر روی سطوح چــوبی بکشید. اینکار باعـث درخشش و براق شدن کمد، میز آرایش و دیگر وسایل چوبی خواهد شد.

9- روغن زیتون و الکل

مخلوط کردن روغن زیتون و الکل روش دیگری برای جلا دادن و از بین بردن خط و خش از روی سطوح چوبی میباشد. ایـن ترکیب را با دستمال بر روی وسایل چوبی مالیده و بگذارید به طور طبیعی خشک شود.

روغن زیتون

10- روغن زیتون و لیمو

این ترکیب باعث میشود چوب براق و درخشان شود. مقداری مساوی از این دو بر روی سطوح چوبی بمالید و بگذارید خشک شود.

روغن زیتون و لیمو برای تمیز کردن چوب

11- از بین بردن لکه ها

برای از بین بردن لکه ها بر روی سطوح چوبی از یک اسفنج نرم و مقداری آب استفاده کنید. استفاده از یک حوله مرطوب و سپس حرارت دادن بوسیله سشوار و اتو میتواند باعث از بین بردن لکه ها شود. در خصوص استفاده از اتو و سشوار رعایت فاصله و زمان قرار گرفتن آنها بر روی چوب مهم است که باید به آن توجه شود. ترکیب جوش شیرین و خمیردندان نیز یکی دیگر از راههای لکه بری از روی سطوح چوبی میباشد.

جوش شیرین

12- رفع جای برچسب

برای تمــیز کردن برچســب ها و  عکس برگـردان های قدیمی و کهنه از روی سطوح چوبی، استفاده از سرکه توصیه میشود. طریقه کار اینگونه است که بر روی این برچسب ها، سرکه بمالید و چند لحظه صبر کنید و سپس به آرامی با یک تکه پارچه آن را پاک کنید. خواهید دید که برچسب ها و عکسها از روی سطوح چوبی شما حذف خواهد شد.

13- رفع جای ضربه بر روی چوب

برای از بین بردن تراش های ایجاد شده بر اثر ضربه، استفاده از مغز گردو میتواند تاثیر گذار باشد. مغز گردو را در محل آسیب دیده و رنگ پــریده بمالید. همچنین استفاده از پارافین هم میتواند تا حدودی باعث محو شدن و ترمیم سطوح چوبی شود. استفاده از پولیش های عرضه شده در بازار از بهترین راهکارها و کاربردها است.

جلادهنده

در خصوص مسایل اعلام شده، تنوع اسپری ها و جلادهنده های مبتنی بر روغن و خمیرهای شیمیایی و دیگر مواد بسیار زیاد است. میتوان با مراجعه به آنها و رعایت نکات دستورالعملی مطرح شده بر روی آنها، به سادگی از آنها استفاده کرد. انتخاب با شمــاست که از راهکارهای خانگی استفاده کنید یا از موادشیمیایی موجود در بازار بهره بگیرید. در هر حال مهم، اثر نهـایی و انتهایی اینگونه مواد بر روی سطوح چوبی میباشد. امیـــدواریم این مقاله در جهت بهـبود در حفظ و نگهداری وسایل چوبی، سرویس خواب، کمد و غیره به شما کمک کرده باشد.
برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از تنوع و جنس محصولات تولیدی در شرکت دکوچید با شماره تلفن ۷۳۰۱۹۰۰۰ تماس و یا به صفحه اینستاگرام دکوچید مراجعه فرمایید.
 

این مطلب را به اشتراک بگذارید: