نورپردازی اتاق خواب | انواع روش های نورپردازی اتاق

نورپردازی اتاق خواب | انواع روش های نورپردازی اتاق

وقتی صحبت از طراحی و دکوراسیون اتاق خواب می شود همه به فکر انتخاب رنگ، سرویس خواب، میز، مبلمان، تابلو، کمد و ... هستند و نور پردازی اتاق خواب را فراموش می کنند. این یک اشتباه رایج است زیرا نور پردازی خوب یک عنصر مهم در طراحی هر اتاق است که می توان با ایده های بسیار ساده و زیبایی آن را اجرا نماییم.

اتاق خواب از بین تمامی فضاهای خانه شما اتاقی است که شما در حین مطالعه، استراحت، تفکر و ...وقت بسیاری در آن می گذرانید. بسته به سلیقه و نیاز اتاق خواب می تواند تاریک، روشن و یا بین ای دو باشد. بنابراین طراحی درست و به اندازه روشنایی اتاق خواب در به وجود آمدن محلی برای آرامش در شب و گذراندن روزهایی پر مشغله بسیار ضروری است.

در ادامه مطالب مربوط به آموزش نورپردازی اتاق خواب عنوان شده است تا بتوانید اتاق خواب خود را به روش صحیح روشن کنید.

نکات کلیدی برای نورپردازی اتاق خواب

یکی از ضروری ترین موارد لازم برای ایجاد فضایی آرام در اتاق خواب، نورپردازی آن است. در هنگام انتخاب طریقه نور پردازی و ایجاد روشنایی باید به یکسری نکات نورپردازی اتاق خواب توجه نمود تا بتوان توازن مورد نیاز را ایجاد نمود. توجه داشته باشید که نورپردازی اتاق خواب کوچک نیاز به دقت بیشتری دارد تا بتوانید بین نور تابیده شده به درون اتاق خواب، رنگبندی اجزاء داخل اتاق و ... فضاها را به درستی نورپردازی نمایید بازتاب نوری زیبا در اتاق به وجود آید و منحصر به سلیقه خودتان باشد.

نورپردازی اتاق خواب

 

 نکات مهم برای نورپردازی اتاق خواب والدین

نورپردازی اتاق خواب والدین باید باعث ایجاد آرامش و حس شادی شود و زیبایی اتاق خواب را دو چندان نماید. اتاق خواب والدین علاوه بر اینکه مکانی برای استراحت و خواب است می تواند محیطی برای مطالعه، تماشا کردن تلویزیون و انجام کار باشد. بنابراین باید با روحیات شما سازگار باشد و طبق سلیقه و رنگ دلخواه شما دکوراسیون شود و با نورپردازی صحیح حس آرامش به والدین منتقل شود.

خرید تخت خواب دو نفره در فروشگاه دکوچید

نورپردازی اتاق خواب والدین

 نکات مهم برای نورپردازی اتاق خواب کودک 

 هنگام انتخاب روشنایی و نورپردازی اتاق خواب کودک به دلیل اینکه فضایی برای یادگیری و استراحت کامل کودک است باید از نظر ایمنی و علمی کمی بیشتر فکر شود. نور طبیعی برای هر فضایی  الزامی است اما در اتاق خواب و اتاق بازی کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است. پس در ابتدا مطمئن شوید که اتاق خواب کودک شما به اندازه کافی نور طبیعی دریافت می کند تا شما بتوانید مابقی نورپردازی مناسب برا اتاق خواب را طراحی نمایید. می توان از لامپ های هوشمند با قابلیت تنظیم نور برای طول شب و روز استفاده نمود و یا در صورت داشتن اتاق خواب با داشتن فضای کافی، محیط های بازی کودک و یا مطالعه و خواب کودک را جدا کرده و آن را با نورهای استاندارد نورپردازی نماییم تا نور کافی تامین شود و به یادگیری و سلامتی کودک آسیبی وارد نشود.

نورپردازی اتاق خواب کودک
نورپردازی اتاق کودک

نکته مهم برای دریافت نور طبیعی در اتاق خواب کودکان استفاده از پرده های مناسب برای پنجره است تا در طول روز کنار زده شود و نور کافی وارد اتاق شود و در حین استراحت کودک پرده ها مانع از ورود نور به اتاق شوند تا در خواب کودک اختلالی ایجاد نشود.

سقف اتاق خواب مدرن
نورپردازی سقف اتاق خواب

تاثیر نورپردازی اتاق خواب بر روح و روان

وجود نور کافی در محیط باعث بهبود خلق و خو و سطح انرژی می شود. در حالیکه نور کم منجر به افسردگی و سایر کمبود های بدن می شود. میزان و نوع مستقیماً بر تمرکز، اشتها، انرژی، رفتار و بسیاری از جنبه های دیگر زندگی تاثیر می گذارد. برخی خواهان نور کم در اتاق خواب هستند در حالیکه برخی دیگر تاریکی مطلق را ترجیح می دهند.

نور اتاق

روش های مناسب نورپردازی اتاق خواب   

اصول نورپردازی اتاق خواب بسیار گسترده است که در ادامه مطلب، روش هایی ساده اما کاربردی مطرح شده است تا با به کار گیری آن ها در دکوراسیون اتاق های خود محیطی زیبا و درخشان داشته باشید.

روشنایی اتاق خواب

 چراغ های سقفی برای نورپردازی اتاق خواب    

چراغ های سقفی یکی از همه کاره ترین چراغ های روشنایی مدرن است زیرا سازگار با انواع فضاها هستند. نورپردازی سقف اتاق خواب با استفاده از چراغ ها حبابدار، شیشه ای، فلزی و ... در تمامی معماری و سبک اتاق خواب ها مورد استفاده قرار می گیرد. چراغ های سقفی مدرن امروزی دارای مدل های چشمگیری هستند که برای دکوراسیون اتاق خواب ها بسیار مناسب هستند. انواع لوسترهای تک شاخه ای، لوستر های کریستالی، لوستر های ریسه ای و ... می تواند در نور پردازی اتاق خواب شما تاثیر گذار باشد.

نورپردازی سقف اتاق خواب
نورپردازی سقف اتاق خواب
اصول نورپردازی اتاق خواب
روشنایی اتاق خواب

نور مخفی سقف اتاق خواب

نور مخفی سقف اتاق خواب، از تکنیک های نورپردازی سقف است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. نور مخفی سقف نیز اصول و نکات خاص خود را دارد که رعایت آن ها منجر به ایجاد حس خوب و سلامت افراد می شود. همچنین با مخفی کردن نور سقف، زیبایی اتاق خواب نیز افزایش می یابد. 

در طراحی نور مخفی برای اتاق خواب به مواردی از جمله ابعاد و شکل اتاق، میزان نور طبیعی اتاق و ... توجه می شود. رنگ نور مخفی نیز تاثیر زیادی در ایجاد حس آرامش اتاق دارد. 

آباژور ایستاده برای نورپردازی اتاق خواب  

از ابزار های رایج در نور پردازی استفاده از آباژورهای ایستاده است که می توان به تنهایی و یا کنار منبع های نور مختلف از آن استفاده نمود.  آباژور ایستاده نسبت به آباژور های دیگر ارتفاع بیشتری دارد و بدون نیاز به میز، روی زمین قرار میگیرد. آباژور های ایستاده نور ملایمی دارند و قابلیت تنظیم میزان نور را دارند تا نور آن متناسب با میزان نور محیط تنظیم گردد. همچنین آباژور ها مکمل لوستر ها و چراغ های آویز در اتاق هستند که می توانید در راستای چیدمان اتاقتان از آن ها استفاده نمایید.

نکات نورپردازی اتاق خواب
آباپور
آباژور ایستاده

 

 چراغ دیوارکوب برای نورپردازی اتاق خواب

چراغ های دیوارکوب برای اتاق خواب یک روش عالی برای نورپردازی و برجسته کردن سبک و معماری اتاق خواب است که می توانند تقریباً در هر جایی از اتاق نصب شوند. طراحی کلی اتاق خود را به خاطر داشته باشید و چراغهایی را انتخاب کنید که متناسب با چیدمان شما باشد. چراغ های دیوارکوب در مدل های متنوع تولید می شوند که برخی از آن ها نور کمی را پخش می کنند اما زیبایی اتاق شما را دو چندان می کنند.

چراغ دیوارکوب
روشنایی دیوارکوب
اصول نورپردازی اتاق خواب
دیوارکوب
/ آموزش نورپردازی اتاق خواب
روشنایی اتاق خواب

مقاله مرتبط : چگونه یک اتاق خواب رمانتیک و عاشقانه داشته باشیم؟

نورپردازی فضای کار اختصاصی در اتاق خواب

کار کردن در اتاقی که دارای نور کافی نیست و تاریک است روحیه شما را خسته می کند و تمرکز کافی نخواهید داشت. اگر در اتاقتان نور کافی دارید از نور طبیعی استفاده نمایید اما در صورت نیاز به نورپردازی از چراغ های مطالعه و یا نورهای سقفی و نور مخفی اتاق خواب استفاده نمایید تا علاوه بر نور کافی به محیط کاری شما آرامش و زیبایی بخشد.

نورپردازی محیط اداری
نورپردازی میز تحریر

 

نورپردازی فضای آرایشی در اتاق خواب

میز آرایش و فضای آرایشی که در اتاقتان دارید علاوه بر اینکه به زیبایی اتاقتان کمک می نماید به نور کافی هم احتیاج دارد. امروزه میز های آرایش همراه آینه های چراغ دار طراحی و تولید می شوند که نور کافی جهت انجام امور آرایشی و بهداشتی را در اختیارتان قرار می دهد. همچنین می توانید از نور های مختلف مانند چراغ های دیواری در اطراف میز آرایش و فضای آرایشی خود نصب نمایید تا نور ملایمی را در فضا منعکس کنند.

میز آرایش لامپ دار
میز آرایش گریم
نکات نورپردازی اتاق خواب
نورپردازی میز آرایش

 

نورپردازی کنار تخت در اتاق خواب

یکی از راه های نور پردازی در تخت خواب استفاده از آباژور یا چراغ های ساده رومیزی در کنار تخت است. بهترین حالت که تقارن و نور کافی را در اتاق منعکس می کند  استفاده از دو آباژور با سایز مناسب است. اما امروزه با استفاده از چراغ های آویز و دیواری در بالای تخت نور کافی در اتاق پخش می شود و دیگر نیازی به استفاده از میز در اتاق خواب های کوچک جهت قرار دادن روشنایی روی آن ها نیست.

نورپردازی اتاق خواب
آموزش نورپردازی اتاق خواب
آباژور کنار تخت خواب
آباژور دیوارکوب
نورپردازی اتاق خواب والدین

 

نورپردازی کمدهای لباس اتاق خواب  

کمد ها یکی از اجزاء جدایی ناپذیر از اتاق خواب ها و دکوراسیون داخلی هستند . نورپردازی صحیح کمد ها سبب زیبا شدن فضای اتاق و بهتر دیده شدن فضای داخل کمد می باشد. نورپردازی کمد در صورتی که به درستی انجام شود می تواند بتعث مصرف بهینه برق باشد. روش های نورپردازی کمد در مدل های مختلف متنوع است که می توانید از لامپ های ال ای دی مخفی در لبه های بالایی کمد و یا داخل کمد استفاده نمود که نوعی نورپردازی مخفی محسوب می شود. همچنین می توان از چراغ های سنسور دار استفاده نمود تا در صورت باز شدن درب کمد روشن شوند.

نورپردازی کمد
نکات نورپردازی کمد
نکات نورپردازی اتاق خواب
کمد

 

استفاده از نور طبیعی در نورپردازی اتاق خواب  

در نورپردازی اتاق خواب بهترین گزینه نور طبیعی است که از پنجره به اتاق شما تابیده می شود. در ابتدا نور طبیعی و پایه اتاق خود را در نظر بگیرید و در صورت نیاز با اضافه کردن نور های مختلف، نور مورد نیاز را تامین نمایید. با استفاده از نور های مخفی، لامپ های کوچک در نقاطی که نور بیشتری مورد نیاز است مانند تخت، میز های تحریر، فضای بازی و ... نورپردازی خود را کامل نمایید. انتخاب لامپ های مهتابی برای اتاق خواب بسیار مناسب است تا با ادغام با نور طبیعی روشنایی خاصی را همراه داشته باشند.

نور طبیعی اتاق خواب
نورپرداز اتاق خواب با نور طبیعی

میزان روشنایی لامپ ها در نورپردازی اتاق خواب

میزان روشنایی و انتخاب لامپ ها بسته به محیط مورد نظر متفاوت است. نور های آفتابی یا مهتابی رایج ترین نورها هستند که بسته به نیاز خود می توانید انتخاب نمایید.  در هنگام انتخاب لامپ اتاق خواب و فضای مورد نظر میزان روشنایی اتاق خواب را در نظر بگیرید تا بتوانید شدت نور مناسب را انتخاب نمایید. در صورتیکه انتخاب مقدار نور و روشنایی به درستی انتخاب نشود می تواند آسیب پذیر باشد.

روشنایی اتاق خواب
میزان نور اتاق خواب

نورپردازی اتاق خواب با ریسه

از چراغ های رشته ای می توان به روش های مختلفی برای تزئین اتاق خواب خود استفاده کرد. به عنوان مثال، می توانید آنها را از سقف یا اطراف لبه های اتاق آویزان کنید. همچنین می توانید از آنها برای ایجاد حاشیه در اطراف تخت خود یا روشن کردن مسیری به تخت خود استفاده کنید.

نورپردازی اتاق خواب با ریسه

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید: