ابعاد استاندارد کتابخانه | فضای مورد نیاز برای کتابخانه

ابعاد استاندارد کتابخانه | فضای مورد نیاز برای کتابخانه

امروزه کتابخانه های شخصی در کنار چیدمان سرویس خواب و تخت خواب و دیگر وسائل بسیار پر اهمیت تر شده است. کوچک شدن خانه ها و آپارتمان نشینی باعث گردیده است تا محیط های خانوادگی کوچکتر شود. وجود یک کتابخانه شخصی در خانه های ایرانی برای بسیاری از خانواده ها از قدیم لازم بوده است. در این مقاله به بررسی ابعاد فنی و فضاهای مورد نیاز برای کتابخانه و چیدمان آن در اتاق خواب و منزل خواهیم پرداخت.

کتابخانه ها انواع مختلفی دارند و می‌توان آن‌ها را روی زمین، دیوارها یا به صورت مستقل نصب کرد. جدای از آن، می‌توان آن را از مواد مختلفی با ارتفاع و عرض متفاوت ساخت و برخی ویژگی‌هایی مانند درهای شیشه‌ای یا قفسه‌های کتاب متعددی را اضافه کرده‌اند که سیستم قفسه کتاب گسترده‌تری را ایجاد می‌کنند.

ابعاد استاندارد کتابخانه

اندازه استاندارد کتابخانه

بسیاری از قفسه های استاندارد متقارن هستند و فاصله قفسه ها به طور مساوی از یکی به دیگری فاصله دارد. صرف نظر از قد آنها، چه کوتاه و چه بلند، اکثر آنها قفسه هایی با ابعاد مشابه دیگری خواهند داشت.

هیچ اندازه گیری دقیقی از یک کتابخانه استاندارد وجود ندارد زیرا آنها از نظر ارتفاع و فضا برای هر قاب متفاوت هستند، اما اندازه ها بسیار رایج هستند و از قفسه های کوچک تا سفارشی ساخته می شوند.

استانداردترین محدوده اندازه قفسه کتاب، طول 78 سانتی متر، عرض 28 سانتی متر و فاصله بین قفسه ها 30 سانتی متر است.

دانستن ابعاد قفسه کتاب برای هر طرح دکوراسیون داخلی تضمین می کند که قفسه ها هماهنگ هستند و در داخل فضا به خوبی کار می کنند.

طول کتابخانه

یک کتابخانه با توجه به انواع قفسه ها و سازنده هر سبک، طول های متفاوتی خواهد داشت.

به طور متوسط، قفسه کتاب استاندارد دارای طول 80 سانتی متر یا 200 سانتی متر خواهد بود. در عین حال، کتابخانه های کوچک‌تر در 60 سانتی متر یا 155 سانتی‌متر وجود دارد، در حالی که سبک‌های بزرگ‌تر می‌توانند تا 121 اینچ یا 310 سانتی‌متر عرض داشته باشند.

عرض کتابخانه 

جدای از طول و ارتفاع قفسه کتاب، یکی دیگر از ابعاد کتابخانه ضروری که باید در نظر گرفت، عرض قفسه کتاب است، زیرا تعیین می کند که اساساً چه چیزی را می توانید در قفسه ها ذخیره کنید.

قفسه‌های کتاب کوچک‌تر با عرض کمتر فقط کتاب‌های جیبی یا سی‌دی را در خود جای می‌دهند، در حالی که قفسه‌های کتاب با عمق بسیار زیاد می‌توانند مواد بزرگ‌تری مانند کتاب‌های ضبط و میز قهوه را در خود جای دهند.

عرض متوسط قفسه کتاب بین 25 تا 30 سانتی متر است. عمق قفسه کتاب از عمق های کوچکتر 16 سانتی متری تا قفسه های عریض  35 سانتی متر متفاوت است.

فاصله استادارد بین قفسه های کتاب باید چقدر باشد؟

یکی دیگر از ابعاد مهمی که در انتخاب قفسه کتاب مناسب باید در نظر گرفت، فضای بین هر قفسه است. این اندازه گیری همچنین برای افرادی که به دنبال اندازه ایده آل و خرید مقدار مناسب براکت قفسه بندی برای نیازهای خود هستند، حیاتی است. بنابراین، میانگین فاصله برای هر قاب در یک قفسه کتاب چقدر است؟

فاصله مناسب بین هر قفسه 20 تا 30 سانتی متر است. اگر می‌خواهند کتاب‌های بزرگ‌تری را در قفسه ذخیره کنند، افزایش اندازه فضا به 38 سانتی‌متر می‌تواند به حمل اقلام بیشتری مانند کتاب‌های بزرگ کمک کند..

ابعاد استاندارد کتابخانه های دکوچید

کتابخانه وینا عرض 80
 

ابعاد کتابخانه وینا عرض 80

کتابخانه ماوی

کتابخانه ماوی

کتابخانه کاسپین

اندازه کتابخانه کاسپین
کتابخانه کاسپین

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید: