4 تفاوت میز تحریر با میز کامپیوتر ؛ کدام میز بهتر است؟

4 تفاوت میز تحریر با میز کامپیوتر ؛ کدام میز بهتر است؟

خرید لوازم منزل و محیط کار یکی از چالش‌هایی است که نیاز به بررسی دقیق دارد. هنگام خرید میز تحریر یا کامپیوتر معمولاً این سوال پیش می‌آید که تفاوت میز تحریر با میز کامپیوتر چیست؟ اگر تصمیم به خرید یکی از این دو وسیله‌ی کاربردی را دارید با ما همراه شوید تا با هم با ویژگی‌های میز تحریر، ویژگی‌های میز کامپیوتر و فرق آن‌ها آشنا شویم.

ویژگی‌‌های میز تحریر

میز تحریر وسیله‌ای بسیار کاربردی است که با هدف استفاده در تحریر و جمع‌آوری وسایل تحریر ساخته می‌شود. میز تحریر دارای یک صفحه است که روی پایه‌هایی قرار می‌گیرد. بسته به سلیقه‌ی افراد و فضای اتاق، این صفحه می‌تواند کوچک یا وسیع باشد. برای میز تحریر بسته به سلیقه‌ی کاربر، کمد‌ها و کشوهایی در نظر گرفته می‌شود.

طول میز‌های تحریر بین 70 الی 150 سانتی‌متر متغیر است. عرض این میز‌ها نیز کاملاً سلیقه‌ای است و از 60 الی 80 سانتی‌متر متغیر خواهد بود. ارتفاع میز تحریر هم سلیقه‌ای است اما ارتفاع استاندارد آن با سن و قد افراد تابع جدولی است که در این جدول ارتفاع استاندارد برای افراد بالای 14 سال،  معمولاً 76 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

ویژگی‌‌های میز تحریر

بیشتر بخوانید : میز تحریر استاندارد برای کودکان

ویژگی ‌های میز کامپیوتر

امروزه استفاده از کامپیوتر نیاز روزانه‌ی بیشتر افراد است. شاید به‌نظر برسد پشت هر میز کامپیوتری می‌توان نشست و ساعت‌ها تایپ کرد. اما این تصور بسیار غلط است. اگر مجبور باشید ساعت‌ها در وضعیت نا‌مطلوب با کامپیوتر کار کنید، مطمئن باشید کم‌ترین صدماتی که به آن‌ها دچار می‌شوید، صدمه به چشمان، ستون فقرات و انگشتان شما خواهد بود. از این‌رو باید از میان تعداد بی‌شمار انواع میز کامپیوتر، با توجه به ویژگی‌های زیر، میز مناسب را انتخاب نمایید.

اگر فکر می‌کنید از همان میز تحریر قدیمی می‌توانید استفاده کنید، این فکر را با توجه به تفاوت میز تحریر با میز کامپیوتر، کاملاً از سر بیرون نمایید. ویژگی‌های میز کامپیوتر خوب عبارت است از:

  • ارتفاع استاندارد یک میز کامپیوتر خوب بین 70 الی 72 سانتی‌متر است. این ارتفاع برای افراد با قد نرمال از ارتفاع 50 الی 70 سانتی‌متر می‌باشد.
  • پهنای میز کامپیوتر مناسب از 50 الی80 سانتی‌متر متغیر است. پهنای کافی برای گذاشتن کیبورد، موس و .... بسته به فضای اتاق در نظر گرفته می‌شود.
  • دارا بودن مدل و حالت مناسب با فضای اتاقی که میز کامپیوتر قرار است در آن‌جا قرار گیرد، بسیار مهم است.
  • کشو و کمد برای جمع‌آوری وسایل اضافی و جلوگیری از شلوغی هم مورد نیاز است.
ویژگی ‌های میز کامپیوتر

انواع میز کامپیوتر

میز‌های کامپیوتر دارای انواع زیر هستند :

  • میز استاندارد : این میز دارای ارتفاع 50 الی 70 سانتی‌متر و یک صفحه‌ی کشویی برای کیبورد است.
  •  میز مدیریتی : این میز دارای ارتفاع 50 الی 70 سانتی‌متر و کشو و کمدهای کوچک است.
  • میز U شکل : این میز دارای سه تکه و مناسب گوشه‌های اتاق است.
  • میز L شکل : این میز دارای دو تکه و مناسب فضاهای بزرگ است.
  • میز همراه یا تاشو : این نوع میز کامپیوتر ارزان قیمت و قابل حمل و نقل است.
فرق میز کامپیوتر با میز تحریر

نحوه‌ی استفاده از میز کامپیوتر

شاید فکر کنید نشستن پشت یک میز کامپیوتر که این‌قدر باید و نباید ندارد! اما باید گفت استفاده‌ی نامناسب از این سیستم به ایجاد مشکلات زیادی در سلامتی منجر می‌شود، پس بهتر است به توصیه‌های زیر عمل نمایید:

  • هنگام نشستن روی صندلی میز کامپیوتر، باید کف پاها روی زمین و پاها و ستون فقرات کاملاً صاف قرار گیرند.
  • صفحه کلید را باید در جای مناسب قرار دهید، به‌طوری که برای دسترسی به آن لازم نشود به جلو یا عقب خم شوید.
  • میز را بایستی در مکانی قرار دهید که نور خورشید از پشت سر یا سمت راست بتابد.
  • جای دقیق چراغ مطالعه، سمت راستتان است، زیرا در این حالت بهترین دید را خواهید داشت.
  • جای دقیق صفحه‌ی نمایش روبه‌روی دید شما است.
  • جای صفحه کلید روی سطح میز است و نباید آن را به بالاتر یا پایین‌تر از میز منتقل نمایید.
  • هنگام کار با کامپیوتر باید مواظب باشید زاویه ساعد و بازو از 90 درجه تجاوز نکند.
  • هر دو مچ دست باید با هم به‌صورت موازی قرار گیرند.
  •  کف دست باید بدون زاویه باشد.

بیشتر بخوانید : تزیین میز تحریر

تفاوت میز تحریر و میزکامپیوتر

همان‌طور که در بررسی ویژگی‌های این دو وسیله‌ی کاربردی ذکر شد، می‌توان در مورد تفاوت میز تحریر با میز کامپیوتر موارد زیر را بیان نمود:

  • مهم‌ترین تفاوت میز تحریر و میز کامپیوتر در این است که معمولاً میز‌های کامپیوتر بزرگ‌تر از میز‌های تحریر طراحی می‌شوند، زیرا جای کافی برای کامپیوتر و وسایل جانبی آن باید در طراحی میز کامپیوتر در نظر گرفته شوند.
  • یک تفاوت میز تحریر با میز کامپیوتر این است که معمولاً میز تحریر‌ها دارای بخش‌هایی نظیر کتابخانه و کشوهای اضافی هستند. اما از آن‌جا که میز کامپیوتر محل قرار دادن لوازم کامپیوتر است، کم‌تر به اضافه کردن کشو یا کتابخانه در آن پرداخته می‌شود.
  •  تفاوت دیگر میز تحریر با میز کامپیوتر در این است که در طراحی میز‌های کامپیوتر معمولاً اصول ارگونومیک در نظر گرفته می‌شود زیرا این میزها اصولاً توسط کاربرانی استفاده می‌شوند که ساعت‌ها به کارهای کامپیوتری مشغولند.
  • میز‌های کامپیوتر در انواع متنوع وجود دارند اما معمولاً میز‌های تحریر دارای یک ساختار هستند.
تفاوت میز تحریر با میز کامپیوتر

کدام میز برای ما بهتر است؟

ابزار‌ها برای گذران راحت مراحل زندگی ساخته می‌شوند. اگر لازم است ساعت‌ها از کامپیوتر استفاده نمایید برای زیبا تر ماندن محیط کار یا منزل از میز کامپیوتر استفاده کنید زیرا در طراحی این میز‌ها غلاوه بر رعایت اصول ارگونومیک فضای لازم برای قرار دادن کیس، کیبورد و.... در نظر گرفته شده است.

اگر شما نویسنده‌ی قدیمی هستید که فقط با قلم و خودکار می‌نویسید و کامپیوتر را از خانه و زندگی خود حذف کرده‌اید می‌توانید میز تحریر را مورد استفاده قرار دهید، زیرا در ساخت میز تحریر‌ها، فضای بیشتری برای نگه‌داری وسایل تحریر و کتاب‌ها در نظر گرفته می‌شود.

میز تحریر از لحاظ ارگونومیک بهتر است یا میزکامپیوتر؟

یک تفاوت میز تحریر با میز کامپیوتر را می‌توان در این موضوع دانست که ساخت میز تحریر‌ها معمولاً سلیقه‌ای است. هنگامی که سلیقه به‌میان می‌آید، ساخت میز تحریر بسته به سن و سال کاربر و فضای اتاق انجام می‌شود. در چنین حالتی، صحبت از رعایت اصول ارگونومیک بی‌معنی است. اما میز‌های کامپیوتر استاندارد برای گروهی از افراد جهت انجام کار‌های روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از نظر اصول ارگونومیک، ارتفاع استاندارد میز کامپیوتر نسبت به قد کاربران، بین 70 تا 76 سانتی‌متر است. مناسب‌ترین عمق صفحه‌ی رویی میز کامپیوتر درکم‌ترین حالت 60 سانتی‌متر و مناسب‌ترین عرض بین 70 تا 75 سانتی‌متر است.

آیا می‌توان از میز تحریر به‌عنوان میز کامپیوتر استفاده کرد؟

تفاوت میز تحریر با میز کامپیوتر در ساختار آن است. میز کامپیوتر میزی است که محل قرار گرفتن کامپیوتر، مانیتور، کیس، موس، صفحه کلید، پرینتر و سایر وسایل لازم برای تحریر می‌باشد. برای فردی که قرار است ساعت‌ها از چنین میز شکیلی با وسایل ذکر شده استفاده نماید، قطعاً استفاده از میز تحریر به‌سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود.

علاوه بر آن در میز تحریر، پیش‌بینی قرار دادن وسایل تحریر انجام شده است و اگر بخواهید با توجه به فرق میز تحریر با میز کامپیوتر، از میز تحریر به‌جای میز کامپیوتر استفاده کنید، بهتر است برای هریک از وسایل ذکر شده، جای مناسبی در نظر بگیرید.

كلام آخر

به‌خاطر داشته باشید، ابزارها برای آسان شدن کا‌رها ساخته شده‌اند. این خیلی مضحک به‌نظر می‌رسد که برای شکستن پسته از پتک، استفاده ‌شود. هنگام خرید، همیشه تفاوت میز تحریر با میز کامپیوتر را مد نظر داشته باشید. برای ارائه‌ی کارحرفه‌ای نیاز به ابزار حرفه‌ای دارید. پس لازم است برای خرید یک میز کامپیوتر حرفه‌ای و استاندارد اقدام نمایید.

در صورتی که کودک دلبند شما نیاز دارد ساعت‌ها از میز تحریر برای نوشتن و مطالعه استفاده کند، نیازی به استفاده از میز شکیلی به‌عنوان میز کامپیوتر نخواهد بود. با توجه به سن، قد کودک و فضای مورد نظرتان، یک میز تحریر مناسب برای او تهیه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید: